Ananas – bromelaina

Posted In: Owoce

Tagi: , ,

Ananas – niezwykły owoc

 

Ananas obok wspaniałego smaku wykazuje wiele właściwości prozdrowotnych. Spora obecność enzymów trawiennych, które prowadzą do rozkładu białek i węglowodanów, bromelainy o silnych właściwościach przeciwzapalnych, a także w manganu, czyni ten owoc wyjątkowym.

Owoce świeże mają zdecydowanie więcej walorów zdrowotnych ( z uwagi na większą zawartość składników odżywczych i mniejszą zawartość energii)  niż owoce z syropu.

 

 

Ananas na zapalnie zatok

W początkowej fazie leczenia zapalenia zatok o podłożu wirusowym i alergicznym z reguły nie występuje konieczność stosowania antybiotyków, o ile lekarz nie zdecyduje inaczej.  Można wówczas wspomagać się płukaniem jamy nosa roztworem soli fizjologicznej oraz fitoterapią. Bromelaina – enzym proteolityczny otrzymywany z ananasa wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwobrzękowe, a także spowalnia syntezę prozapalnych  prostaglandyn.

 

 

Ananas wspomaga odporność

Ananas jest dobrym źródłem wielu witamin, w tym także witaminy C, która wykazuje silne działanie antyoksydacyjne regenerując i wzmacniając siły obronne organizmu. Również zawartość błonnika pokarmowego sprzyja prawidłowej mikroflorze jelitowej mającej istotne znaczenie dla odporności naszego organizmu.

 

 

Ananas wspomaga trawienie

Zawarty w ananasie błonnik pokarmowy wspomaga pracę przewodu pokarmowego zapobiegając zaparciom i wywierając korzystny wpływ na mikroflorę jelitową. Sok z ananasa wykazuje działanie biostatyczne, ograniczające rozwój pałeczek jelitowych E.Coli i Salmonelli.

 

 

Ananas – układ sercowo-naczyniowy

Bromelaina będąca składnikiem ananasa wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe, a także poprawia mikrokrążenie,  wykazując tym samym korzystny wpływ na układ sercowo naczyniowy.

 

 

Ananas w profilaktyce nowotworów

Składniki bioaktywne ananasa wpływają na jego antynowotworową aktywność. Ananas działa odtruwająco na organizm.

 

 

 

Ananas świeży czy w syropie

 

Ananas świeży ma zdecydowaną przewagę nad ananasem w syropie – wykazuje niższą wartość energetyczną i wyższe wartości witamin i składników mineralnych. Przy wyborze ananasa w sklepie należy zwracać uwagę na brak uszkodzeń, wgłębień, miękkich powierzchni i wagę produktu. Im owoc jest cięższy tym większa szansa, że będzie soczysty.

Poniżej zestawienie wartości odżywczych ananasa świeżego i w syropie.

 

 

Ananas w kuchni

Ananas ma bardzo szerokie zastosowanie kulinarne. Wykorzystywany jest zarówno do dań mięsnych,  zwiększając kruchość potraw mięsnych i wzbogacając ich wachlarz smakowy, stanowi też doskonały dodatek do deserów, sałatek.

Przykładowa sałatka 3 składnikowa:

 

1 mała pierś z kurczaka
1 łodyga selera naciowego
¼-1/5 ananasa
1/3 puszki kukurydzy
1 łyżka majonezu

Pierś z kurczaka myjemy, osuszamy i kroimy w kosteczkę. Doprawiamy ( curry, kurkumą, pieprzem, solą) i obsmażamy do zarumienienia na odrobinie oliwy z oliwek.

Ananasa kroimy w kostkę, łodygę selera w drobne paseczki. Składniki mieszamy, dodajemy usmażonego kurczaka, odsączoną kukurydzę i 1 łyżkę majonezu.

Nazwa składnika ANANAS ŚWIEŻY (100g) ANANAS W SYROPIE (100g)
Energia kcal 54,0 84,0
Woda g 85,5 78,1
Białko ogółem g 0,4 0,4
Białko zwierzęce g 0,0 0,0
Białko roślinne g 0,4 0,4
Tłuszcz g 0,2 0,1
Węglowodany ogółem g 13,6 21,0
Popiół g 0,3 0,4
Sód mg 1,0 1,0
Potas mg 220,0 105,0
Wapń mg 17,0 14,0
Fosfor mg 12,0 7,0
Magnez mg 15,0 11,0
Żelazo mg 0,3 0,2
Cynk mg 0,2 0,1
Miedź mg 0,1 0,0
Mangan mg 0,5 0,5
Witamina A (ekwiw. retinolu) µg 7,0 3,0
Retinol µg 0,0 0,0
Beta-karoten µg 42,0 18,0
Witamina E (ekwiw. alfa-tokoferolu) mg 0,1 0,1
Tiamina mg 0,1 0,1
Ryboflawina mg 0,0 0,0
Niacyna mg 0,4 0,3
Witamina B6 mg 0,1 0,1
Witamina C mg 15,0 8,0
Cholesterol mg 0,0 0,0
Izoleucyna mg 18,0 18,0
Leucyna mg 30,0 30,0
Lizyna mg 43,0 44,0
Metionina mg 3,0 3,0
Cystyna mg 2,0 2,0
Fenyloalanina mg 19,0 19,0
Tyrozyna mg 11,0 11,0
Treonina mg 20,0 20,0
Tryptofan mg 6,0 6,0
Walina mg 11,0 11,0
Arginina mg 29,0 29,0
Histydyna mg 9,0 9,0
Alanina mg 13,0 13,0
Kwas asparaginowy mg 53,0 54,0
Kwas glutaminowy mg 42,0 42,0
Glicyna mg 45,0 45,0
Prolina mg 20,0 20,0
Seryna mg 25,0 23,0
Sacharoza g 7,8 16,5
Laktoza g 0,0 0,0
Skrobia g 0,0 0,0
Błonnik pokarmowy g 1,2 1,0
Alkohol g 0,0 0,0
Foliany (ekwiw. diety) µg 11,0 5,0
witamina B12 µg 0,0 0,0
witamina D µg 0,0 0,0
Jod µg 0,2 1,4
Długołańc.wielonienas.kwasy tłuszcz g 0,0 0,0
Węglowodany przyswajalne g 12,4 20,0
Kwas nikotynowy mg 0,0 0,0
Nikotynamid mg 0,0 0,0
Kofeina mg 0,0 0,0
Tauryna mg 0,0 0,0
L-karnityna mg 0,0 0,0
Kwas foliowy µg 0,0 0,0
Procent energii z białka % 3,0 2,0
Procent energii z tłuszczu % 3,0 1,0
Procent energii z węglowodanów % 94,0 97,0
Procent energii z alkoholu % 0,0 0,0

 



Jeśli podobał Ci się nasz tekst, zmotywuj nas do działania i polub nas 🙂

 


Tekst ma charakter informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się osobiście do specjalisty.

 

 

Zapraszam do skorzystania z usługi on-line.

Napisz lub odpowiedz: