Antocyjany

Antocyjany

Postęp w wielu dziedzinach życia, w tym postęp w badaniach naukowych nad żywnością i jej wpływem na zdrowie człowieka wskazuje na duże znaczenie wartości nieodżywczych, które mają równie ważne jak wartości odżywcze znaczenie w profilaktyce, a niekiedy w leczeniu chorób cywilizacyjnych.

Rośliny, nazywane przez wielu badaczy biofabrykami wytwarzają liczne substancje bioaktywne, których wpływ na organizm ludzki nie jest jeszcze do końca poznany, a które stanowią ważny przedmiot badań naukowych związany z nadzieją rozwiązania w sposób naturalny, bez skutków ubocznych wielu problemów zdrowotnych.  Biologicznie czynne związki kryją w sobie duży potencjał, który być może już w bliskiej przyszłości będzie przez nas wykorzystywany.

Antocyjany – naturalne barwniki roślinneWisnie_dieta4u

Jednym z bioaktywnych związków pochodzących z roślin są antocyjany. Są to  związki będące wtórnymi metabolitami roślinnymi, wykazujące szeroką aktywność biologiczną o działaniu prewencyjnym i leczniczym. Należą do grupy flawonoidów i są bardzo szeroko rozpowszechnione w przyrodzie. Występują w kwiatach, nasionach, owocach, liściach, korzeniach…. Poprzez dostępność są też powszechnym składnikiem diety człowieka.

Antocyjany i ich znaczenie dla zdrowia

Działanie antyoksydacyjne

Antocyjany wykazują działanie antyoksydacyjne, spowalniają procesy starzenia, regulują apoptozę, stymulują funkcje układu odpornościowego, modyfikują wpływ na procesy zapalne, korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, uszczelniają naczynia krwionośne, wpływają ochronnie na układ krwionośny, a także wspomagają terapię antynowotworową poprzez zdolność do hamowania cyklooksygenazy.

Działanie przeciwnowotworowedietetyk_katowice_dieta4u_czeresnie

Wspomagają leczenie w chorobie nowotworowej, wykazują też działanie prewencyjne poprzez działanie antyoksydacyjne oraz zdolność do hamowania COX-2.  Ekstrakty zawierające antocyjany pomagają ograniczyć niepożądane skutki leczenia nowotworów, np. chemioterapii.

Działanie prewencyjne w chorobach układu sercowo-naczyniowego

Wysoka aktywność antyoksydacyjna zwiększa właściwości ochronne względem układu sercowo-naczyniowego. Antocyjany wykazują działanie przeciwzapalne, mają zdolność wzmacniania naczyń krwionośnych, hamują agregację płytek krwi. Dieta bogata w antocyjany pozytywnie wpływa na profil lipidowy, zmniejsza stężenie cholesterolu całkowitego, frakcji LDL oraz TG. Więcej na temat prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego znajdziesz t u t a j

Gdzie znaleźć antocyjany.

  1. Aronia ( największa zawartość)
  2. Czerwone winogrona.
  3. Czarny bez.
  4. Czerwona porzeczka.
  5. Wiśnia.
  6. Czarna porzeczka.
  7. Jeżyna.
  8. Żurawina.
  9. Pomarańcza.
  10. Rabarbar.
  11. Rzodkiewka.
  12. Malina.
  13. Czerwona kapusta.
Zapraszam do przeczytania kilku słów na temat znaczenia antyoksydantów dla zdrowia. antyoksydanty

Wygląda na to, że natura stworzyła wszystko, co jest nam potrzebne do utrzymania zdrowia lub jego przywrócenia, ale na dzień dzisiejszy nie potrafimy jeszcze w pełni z tych darów korzystać.

 

 

Indywidualna dieta on-line
Kontakt
Ciekawostki
BMI

 

  • Na podstawie J. Saluk-  Jusczak, Antocyjany jako skł. żywności funkcjonalnej stosowanej w profilakt. chorób układu krążenia

Napisz lub odpowiedz: