ATMOSFERA JEDZENIA

Posted In: Porady

Tagi:

Fast-food czy slow-food

Jedzenie w pośpiechu.

Ważne jest nie tylko to –  CO jemy, JAK , KIEDY  i ILE, ale także to –   w jakiej robimy to atmosferze. Na atmosferę składa się wiele czynników: nasz nastrój, czas jakim dysponujemy, miejsce, towarzystwo, itd…

dieta-4u-pl_kolacja2

Jedzenie w biegu sprawia, że sięgamy po produkty przypadkowe, które  akurat są w zasięgu ręki. Najczęściej nie są to produkty wartościowe, ale wysokoenergetyczne, które kuszą wyglądem i smakiem.dieta-4u-pl_kolacja

W takich okolicznościach nie zastanawiamy się,  ile jemy, co jemy i jak jemy. Naszym celem jest zaspokojenie odczuwanej  potrzeby –  głodu  lub apetytu. Często zjadamy za dużo, robimy to bezmyślnie i szybko.  Zanim impuls z informacją „jestem już najedzony” trafi do naszego mózgu ( a trwa to mniej więcej 20 minut) zjadamy zdecydowanie więcej niż potrzebujemy.

Jedzenie w stresie.

Często, chcąc rozładować napięcie i negatywne emocje szukamy pocieszenia w jedzeniu. Czasami wynika to z przyzwyczajeń płynących z dzieciństwa, kiedy wynagradzano nam przykre wydarzenia jedzeniem, a zwłaszcza słodyczami. Dlatego sami już, będąc rodzicami, nie zapominajmy, by nie powtarzać błędów pokoleniowych i nie wynagradzać dzieciom przykrości jedzeniem. Kształtujemy w ten sposób nawyki, które trudno będzie zmienić dzieciom nawet w ich  życiu dorosłym.

Szybkie jedzenie, poza chwilową przyjemnością i dostarczeniem sobie energii, nie niesie żadnych korzyści, można nawet stwierdzić, że jest szkodliwe.

Szybkie jedzenie – ” na nie”

Śpiesząc się połykamy nierozdrobnione kęsy, nie wiedząc, że już wstępne trawienie ( węglowodanów) ma miejsce w jamie ustnej pod wpływem enzymów wytwarzanych przez ślinę –  amylazy ślinowej.  Nie dajemy też możliwości przygotowania się naszemu układowi trawiennemu do odpowiedniego przyjęcia pokarmu. Dlatego, często po takich posiłkach czujemy się po prostu źle –  nasz brzuch robi się wzdęty, czujemy się ciężko, odczuwamy wiele dolegliwości,  które rzutują na nasz nastrój, a nawet naszą wydolność. Podstawowe negatywne odczucia to niestrawność, wzdęcia i zgaga.

Szybkie jedzenie sprzyja nadwadze, a ta z kolei prowadzi do wielu chorób cywilizacyjnych – cukrzycy, insulinooporności.  Sama zmiana sposobu jedzenia może okazać się skuteczna w walce z nadwagą i otyłością

Moda na „slow- food”.

Nie trzeba być członkiem organizacji „slow-food”, by cieszyć się jedzeniem i jego smakiem. Szybkie jedzenie staje się nawykiem, w który bezmyślnie wpadamy.  Choć nie jest łatwo zmienić dawne przyzwyczajenia,  na pewno warto to zrobić. Pełna świadomość –   myślenie o posiłku, z pewnością pozytywnie wpłynie na sposób w jaki go zjemy. Jedząc powoli damy sobie czas, by poczuć przyjemność jedzenia, poznać jego smak, a często po prostu miło spędzimy czas w rodzinnej lub romantycznej atmosferze.

Najpierw tworzymy sami własne nawyki, potem nawyki tworzą nas.” / John Dryden

Kilka ważnych pytań, które powinieneś sobie zadać…

  1.  Czy posiłki spożywasz przy stole?
  2.  Czy posiłki spożywasz sam, czy w towarzystwie innych osób?
  3.  Czy w trakcie jedzenia pracujesz lub zajmujesz się czynnościami, które nie mają związku z jedzeniem?
  4.  Czy po zjedzeniu posiłku (np. posiłku typu  fast- fooods) czujesz się winny?
  5.  Czy zapominasz o posiłkach i jesz dopiero po powrocie do domu?
  6.  Czy odkładasz perspektywę zdrowego odżywiania” na później”?
  7.  Czy twoje posiłki są przygotowane przez ciebie, czy kupione „na szybko”?
  8.  Czy często zjadasz coś bezmyślnie oglądając telewizję?
  9.  Czy posiłki jadasz regularnie?

 

dieta-4u-pl_kolacja1

Jeśli podobał Ci się nasz tekst, zmotywuj nas do działania i polub nas 🙂

 

Poradnictwo dietetyczne

Dietetyk Katowice – ul. Staromiejska 6

Dietetyk Pszczyna – ul. Katowicka 55 ( gabinet partnerski) 

Napisz lub odpowiedz: