Awokado dla serca.

Posted In: Porady

Tagi: ,

Awokado – dobre kwasy tłuszczowe.

W 100g zawiera aż 11,51g jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Niektódietetyk_skóra_awokadore badania wskazują, że awokado spożywane codziennie może być kluczem do utrzymania złego cholesterolu we właściwych granicach.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA), których równie bogatym źródłem jest oliwa z oliwek mają szeroki zakres właściwości prozdrowotnych dla naszego organizmu. Pełnią rolę ochronną w profilaktyce miażdżycy i chorób serca. Pozytywnie wpływają na profil lipidowy – zmniejszają stężenie cholesterolu całkowitego oraz frakcji lipoprotein LDL, która odkłada się w naczyniach krwionośnych przyczyniając się do powstawania blaszek miażdżycowych, w rezultacie prowadząc do chorób układu sercdieta-4u.pl_dietetyk_katowice_avocadoowo-naczyniowego. Jednocześnie nie obniżają cholesterolu frakcji HDL, który ma korzystne znaczenie dla naszego zdrowia, transportując cholesterol z tkanek obwodowych do wątroby, gdzie jest metabolizowany.

Odpowiednia ilość tego kwasu w diecie sprzyja redukcji glukozy w surowicy krwi, zwłaszcza u chorych z cukrzycą typu 2.

Awokado to również bogactwo witamin.

Zawarta w awokado witamina E, witamina C, beta- karoten i polifenole hamują produkcję wolnych rodników, które poprzez uszkodzenie materiału genetycznego mogą inicjować procesy powstawania komórek nowotworowych, a duża zawartość potasu korzystnie wpływa na utrzymanie właściwego poziomu ciśnienia krwi.

Dwa proste przepisy na pastę z awokado:

  1. awokado, 1 ząbek czosnku, kilka kropel soku z cpasta awokadoytryny i sól. ( awokado przekrój wzdłuż, pokręć delikatnie, aby łatwiej odeszło od pestki, usuń pestkę, miąższ wydrąż  łyżką i natrzyj pestką ( dzięki temu tak szybko nie ściemnieje), następnie w miseczce widelcem rozgnieć wszystkie rozdrobnione składniki)
  2. awokado, natka pietruszki ( wg uznania), 1 ząbek czosnku, jogurt grecki (ok. pół kubeczka), sok z cytryny.

Aby pasta nie zmieniła koloru, należy do niej  włożyć pestkę, która znacząco spowolni ten proces.

Smacznego!

 

Które awokado jest smaczne…

Ważne, by owoc był dojrzały, będzie wtedy smaczniejszy i łatwo będzie można go obrać ze skórki. Skórka awokado przy dotyku powinna się uginać.  Niedojrzały owoc należy rozciąć wzdłuż i każdą z połówek obrócić w przeciwnym kierunku. By owoc dłużej zachował swój naturalny kolor, jego  niespożytą część  należy posmarować pestką.

Podsumowanie wartości odżywczych awokado:

w 100g części jadalnej

Energia [kcal] 160,0000
Białko ogółem [g] 2,0000
Tłuszcz [g] 15,3000
Węglowodany ogółem [g] 7,4000
Sód [mg] 10,0000
Potas [mg] 600,0000
Wapń [mg] 11,0000
Fosfor [mg] 41,0000
Magnez [mg] 39,0000
Żelazo [mg] 1,0000
Witamina C [mg] 8,0000
Witamina A [mikro g] 7,0000
Witamina E [mg] 1,3000
Witamina B6 [mg] 0,2800
witamina D [mikro g] 0,0000
Błonnik pokarmowy [g] 3,3000
Cholesterol [mg] 0,0000
Kwasy tłuszczowe: ogółem nasycone [g] 1,8000
Kwasy tłuszczowe: ogółem jednonien. [g] 11,5100
Kwasy tłuszczowe: ogółem wielonien. [g] 1,3300
Witamina B1 (tiamina) [mg] 0,1100
Witamina B2 (ryboflawina) [mg] 0,1200
% energii z białka 5,00
% energii z tłuszczu 85,00
% energii z węglowodanów 10,00

 

Przeczytaj kilka słów o pieczarkach http://www.dieta-4u.pl/pieczarki/
  • Podsumowanie na podstawie – dieta5
  • Na podstawie: Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka -Helena Ciborowska, Anna Rudnicka, Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw – H. Kunachowicz

Napisz lub odpowiedz: