Banany

Posted In: Owoce

Tagi: ,

Banan – smaczny, zdrowy i sycący

Owoc wysokoenergetyczny, ale z racji wartości odżywczych nie powinny z niego rezygnować nawet osoby pragnące zrzucić zbędne kilogramy.

Doskonały dla serca i na złagodzenie stresu

Banan to bogate źródło magnezu oraz potasu, dlatego wskazany jest u osób z nadciśnieniem. Nawet pomidory słynące z dużej zawartości potasu nie dorównują pod tym względem bananom.

Prebiotyk w bananie

Inulina to naturalny prebiotyk, który znajdziemy w bananie i który stymuluje rozwój korzystnych dla naszego organizmu bakterii jelitowych. Bakterie te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, mają bardzo szerokie spektrum działania wpływając pozytywnie na nasz układ odpornościowy.

Indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny (IG) bananów zmienia się w zależności od ich stopnia dojrzałości. Im banan jest dojrzalszy, tym jego indeks glikemiczny jest wyższy. Osoby z zaburzoną gospodarką węglowodanową i chorujące na cukrzycę powinny sięgać po owoce mniej dojrzałe.

Banan to naturalny antydepresant

Banan, zwłaszcza bardzo dojrzały, zawiera w swym składzie tryptofan – związek chemiczny z grupy aminokwasów- naturalny antydepresant, który wzmaga wydzielanie serotoniny ( hormonu szczęścia) pozytywnie wpływając na nasz nastrój.

Uwaga: dojrzałe banany nie są wskazane dla osób cierpiących na nawracające bóle głowy, zwłaszcza na migreny.

Podsumowanie wartości odżywczych banana:

Energia [kcal] 95,0000 – 100g
Białko ogółem [g] 1,0000
Tłuszcz [g] 0,3000
Węglowodany ogółem [g] 23,5000
Sód [mg] 1,0000
Potas [mg] 395,0000
Wapń [mg] 6,0000
Fosfor [mg] 20,0000
Magnez [mg] 33,0000
Żelazo [mg] 0,4000
Witamina C [mg] 9,0000
Witamina A [mikro g] 8,0000
Witamina E [mg] 0,2700
Witamina B6 [mg] 0,3600
witamina D [mikro g] 0,0000
Błonnik pokarmowy [g] 1,7000
Cholesterol [mg] 0,0000
Witamina B1 (tiamina) [mg] 0,0400
Witamina B2 (ryboflawina) [mg] 0,1000

 

 

Propozycja podania. Zdrowy i pożywny koktajl z bananem w roli głównej

 

Potrzebujesz tylko….

  • 1 banan
  • 1 szklanka mleka
  • garść liści szpinaku ( opcjonalnie)
  • można dodać odrobinę awokado ( opcjonalnie)

250 kcal

Wszystkie składniki  zblenduj i…………….. gotowe.

Wypij od razu lub przelej do butelki po maślance/kefirze i zabierz do pracy, na spacer, na siłownię… 🙂

 

Nietypowe zastosowanie bananów

  1. Skórka z banana może służyć do czyszczenia i polerowania butów.
  2. Naturalna maseczka do twarzy – rozgnieciony widelcem banan nałóż na skórę twarzy i pozostaw na niej 10-15 minut. Twarz będzie odżywiona i nawilżona.
  3. Naturalna maseczka na spękane pięty – rozgnieciony banan nałóż na pięty i pozostaw na 15-20 minut. Pięty będą nawilżone i delikatniejsze.

 


 

 

Zapraszam do skorzystania z usługi on-line
 Kontakt

  • Tekst ma charakter wyłącznie informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się osobiście do specjalisty.
  • Podsumowanie wartości odżywczych  na podstawie – ” dieta 5″

Napisz lub odpowiedz: