Gojenie ran a dieta

Posted In: Porady

Gojenie ran a żywienie.

Rana jest przerwaniem ciągłości skóry, inaczej mówiąc jej uszkodzeniem. W przypadku ran o dużej powierzchni i o trudnym gojeniu odpowiednie żywienie powinno być jednym ze składników kompleksowego leczenia. Ma ono szczególne znaczenie w przypadku ran oparzeniowych, odleżyn, czy ran pourazowych.

Natychmiast po zranieniu zostają uruchomione mechanizmy gojenia. Zaraz po obkurczeniu  się naczyń (które wpływa na uniknięcie utraty krwi) pojawiają się typowe objawy zapalenia:

  • Rubor- zaczerwienienie
  • Tumor- obrzęk
  • Calor – ocieplenie
  • Dolor- ból
  • Functio laesa – utrata funkcji.

Proces zapalny łącznie z procesem immunologicznym inicjuje proces gojenia.

Aby uzyskać dobre efekty leczenia ran należy zadbać o ranę miejscowo, ograniczyć proces zapalny, a także zapewnić pełnowartościową dietę, która dostarcza odpowiednich ilości składników odżywczych.

Gojenie ran a niedożywienie.

Niedożywienie skutkuje spowolnieniem gojenia i przedłużonej fazy zapalnej, dlatego właściwe odżywienie jest istotnie ważne zwłaszcza u osób z obszernymi ranami lub ranami długo gojącymi się.

Białko i aminokwasy a gojenie ran.

Odpowiednia ilość białDIETETYK_DOBRY_KOŚCIka jest niezbędna dla prawidłowej odbudowy tkanek organizmu. Jego niedobór obniża syntezę kolagenu. Najważniejszymi aminokwasami wywierającymi wpływ na proces gojenia ran są cysteina, metionina ( związane z syntezą tkanki łącznej i kolagenu) oraz arginina ( wpływa na równowagę azotową organizmu i usprawnia reakcje immunologiczne). Dobrym źródłem białka są produkty pochodzenia zwierzęcego.

Kwasy tłuszczowe i ich znaczenie na proces gojenia.

Kwasy tłuszczowe są substratami dieta-4u.pl_dietetyk_katowice_avocadow produkcji eikozanoidów, promujących proces zapalny i składnikami budującymi błony komórkowe. Kwasy tłuszczowe omega 3 mają dowiedzione właściwości przeciwzapalne. Ich źródłem są tłuste, morskie ryby: łosoś, śledź, makrela oraz oleje rzepakowy i lniany.

Witaminy  antyoksydacyjne A, C, E  i inne składniki.

Witamina C  a gojenie ran.dieta-4u.pl_dietetyk_katowice_pietruszka

Jej obecność jest niezbędna do syntezy kolagenu oraz do pełnej odpowiedzi immunologicznej. Ma silne działanie antyoksydacyjne.  Sporo jej znajdziemy w natce pietruszki, herbacie z dzikiej róży, owocach cytrusowych, porzeczkach, kapuście, cebuli, itd…

Witamina A i E

Biorą udział w regeneracji tkanek.

Cynk a gojenie ran.

Jest nieodłącznym składnikiem niezbędnym w procesie gojenia. Stanowi kofaktor wielu rdieta-4u.pl_dietetyk_dobry_katowiceeakcji związanych z biosyntezą RNA, DNA i białek. Jego niedobór upośledza zamykanie rany. Jest niezbędny dla odporności i replikacji komórek. Jego źródłem powinna być żywność, a dodatkowe suplementowanie jest mocno dyskusyjne. Jego źródłami w żywności są: produkty mięsne: wątróbka, ale też ciemne pieczywo, kasza gryczana, pestki dyni, sery żółte,  nasiona roślin strączkowych.

Żelazo a gojenie ran.

Bierze udział w syntezie kolagenu, jego niedobór zaburza proces gojenia. Jego najwartościowszymi źródłami są produkty mięsne. Żelazo pochodzące ze źródeł roślinnych ( niehemowe) ma zdecydowanie niższą wchłanialność.

Miedź.

Cu wpływa na dojrzewanie kolagenu.

Domowe sposoby na drobne rany i skaleczenia.

Okład z liści kapusty.

Kapusta działa antybakteryjnie i przyspiesza gojenie skaleczeń.

Aloes.

Przemywanie skaleczeń przyspiesza gojenie i działa antybakteryjnie.

Okład z babki lancetowatej.

Działa delikatnie przeciwbólowo i przyspiesza gojenie skaleczeń.

 

 

Zapraszam do przeczytania - wpływ diety na skórę. uroda_dieta-4u_dietetyk

Jeśli podobał Ci się nasz tekst, zmotywuj nas do działania i polub nas 🙂

 

  • Opracowane na podstawie Podstaw Żywienia Klinicznego ( IV edycja)
  • Tekst ma charakter informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się do specjalisty.

 

 

 

Napisz lub odpowiedz: