Grill, Pieczonki, Prażone…

Posted In: Porady

Sezon grillowania …

 

Dłuższe dni, więcej słońca, cieplejsze popołudnia i wieczory….

To idealne warunki do spożywania posiłków na świeżym powietrzu. Jeśli dodatkowo grillujemy w pięknym miejscu ( w otoczeniu nie tylko istot ludzkich ;-)) , to nawet najbardziej zwyczajna kiełbasa nabiera wyjątkowego smaku.

 

 

 

Zdrowe grillowanie

 

  1. Do rozpałki nie używaj podpałki, alkoholu ani ropy. Do grillowania używaj drewna liściastego, które jest lepsze od iglastego. Kawałki drewna z drzew iglastych wydzielają olejki eteryczne i inne związki, które w trakcie palenia mogą wydzielać szkodliwe związki.
  2. Grilluj warzywa. Niekoniecznie trzeba grillować samo mięso. Wiele warzyw nadaje się do grillowania – cukinia, bakłażan, papryka, cebula. Odpowiednio doprawione warzywa  można  swobodnie grillować traktując je , jako samodzielną potrawę.  Ważne, by warzywa nie były „zwęglone” tylko delikatnie podpieczone. Warzywa można również potraktować jako uzupełnienie potraw mięsnych np. dodatek do szaszłyków.
  3. By ograniczyć ( wyeliminować zupełnie nie można) rakotwórcze związki, które towarzyszą grillowaniu,  należy używać specjalnych tacek do grillowania, folii lub innych materiałów do tego przeznaczonych. Stopiony tłuszcz, który opada na rozżarzony węgiel drzewny może wydzielać szkodliwe dla zdrowia związki.  I tu znowu ważne jest, by produkty były delikatnie podpieczone ( nie surowe, ale też nie „zwęglone”) i  towarzystwo warzyw, które wychwytują wolne rodniki przeciwdziałając stresowi oksydacyjnemu. Do każdej kiełbaski, czy kawałka mięsa warto przygotować sałatkę – bogactwo antyoksydantów w dużym stopniu chroniących przed szkodliwymi związkami powstającymi w wyniku smażenia, grillowania czy pieczenia.
  4. Grilluj chude kawałki mięsa zamiast tłustego. Czasami można spróbować, jak smakuje grillowany szaszłyk z kurczaka czy ryba, zamiast tłustych kawałków mięsa.
  5. Nie kupuj gotowych produktów na grilla. Takie produkty często są gorszej jakości, a doprawione sporą ilością soli i glutaminianu sodu z góry stanowią niezdrowy posiłek.
  6. Dopiekaj mięso. Aby uniknąć zatrucia pokarmowego dopiekaj mięso, ale też nie grilluj go zbyt długo i na dużym ogniu ( nie przypiekaj), by nie doprowadzić do przypalenia, w wyniku którego powstają silnie rakotwórcze związki.

 

 

Smacznego, zdrowego posiłku!


Indywidualna dieta on-line
Kontakt
Ciekawostki

Tekst ma charakter wyłącznie informacyjny.

 

Napisz lub odpowiedz: