Izomery trans

Posted In: Porady

Tagi: ,

 

Izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych bardzo negatywnie wpływają na stan naszego. Poziom spożycia kwasów tłuszczowych jest mniej istotny dla naszego zdrowia niż ich rodzaj.

 

 

Jak powstają izomery trans

 

 

Izomery trans powstają w procesie utwardzania olejów roślinnych np. w produkcji margaryn. Zmiany zachodzące w czasie tego procesu sprawiają, że kwasy tracą właściwości kwasów nienasyconych , co prowadzi do  utraty ich aktywności biologicznej.

 

 

 

 

Dlaczego izomery trans są szkodliwe

 

  • Powodują wzrost stężenia cholesterolu frakcji LDL ( tzw. złego cholesterolu),
  • Obniżają stężenie cholesterolu frakcji HDL ( dobrego cholesterolu),
  • Podnoszą zawartość lipoproteiny (a).

 

 

Tym samym zwiększają ryzyko zachorowań na choroby układu sercowo- naczyniowego. Należy podkreślić, że izomery trans w odróżnieniu od kwasów nasyconych zmniejszają stężenie dobrego cholesterolu HDL, pod tym względem wykazują więc bardziej szkodliwe działanie.

 

  • Wykazują działanie prozapalne,
  • Przyczyniają się do wzrostu ilości wolnych rodników,
  • Upośledzają funkcje układu odpornościowego

 

 

Tym samym obniżają odporność organizmu i  zwiększają  ryzyko zachorowań na choroby nowotworowe, neurodegeneracyjne, a także choroby skóry.

 

  • wpływają na rozwój otyłości, zwłaszcza u dzieci,
  • powstawanie zespołu metabolicznego,
  • zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 ( zmniejszają wrażliwość komórek na insulinę).

 

 

Gdzie znajdziemy izomery trans

 

 

Duże ilości izomerów trans występują w przemysłowo przetwarzanych olejach roślinnych, w margarynach – zwłaszcza margarynach twardych, tłuszczach smażalniczych, a także  w tłuszczu wykorzystywanym w cukiernictwie i przy wyrobie żywności typu fast- food (spore ilości tych kwasów znajdziemy w  ciastkach, tortach, czekoladach, batonach, wafelkach, kremach,  a także w pizzy, frytkach, hamburgerach, sosach).

Izomery trans znajdziemy w produktach słodkich, wygodnych i szybkich.

 

Dozwolona ilość izomerów trans

 

 

Spożycie produktów zawierających izomery trans powinno być ograniczone do minimum – przynajmniej mniej niż 1 % tłuszczów na dobę.

Pierwszym państwem, które wprowadziło obowiązek zamieszczania na etykietach informacji o zawartości izomerów trans była Kanada. W Polsce na dzień dzisiejszy taki obowiązek nie istnieje, dlatego, by zminimalizować potencjalne spożycie izomerów trans  należy unikać produktów wysoko przetworzonych.

 

Światowej sławy  ekspert w dziedzinie zdrowia i żywienia Walter Willett  określił izomery  trans mianem „największej katastrofy przetwórstwa spożywczego wszechczasów”

 

 

 

Jeśli podobał Ci się nasz tekst, zmotywuj nas do działania i polub nas 🙂

 

Zapraszam do skorzystania z usługi on-line

 

 


Tekst na stronie ma charakter informacyjny. Po właściwą poradę należy udać się do specjalisty.

 

 

 

 

 

Napisz lub odpowiedz: