Karotenoidy …

Posted In: Porady

Tagi: ,

Karotenoidy – naturalne antyoksydanty

 

 

Karotenoidy to niezwykle silne antyutleniacze, które występują głównie w produktach roślinnych. Do grupy karotenoidów o najsilniejszych właściwościach antyoksydacyjnych i niezwykle dobroczynnym wpływie na nasze zdrowie należą: astaksantyna, likopen, luteina i beta- karoten.

Pozyskiwane naturalnie z pożywienia nie wykazują żadnych skutków ubocznych, nie stwarzają ryzyka przedawkowania ( co może mieć miejsce w przypadku sztucznej suplementacji)  i w odróżnieniu od postaci sztucznej, charakteryzują się dużą biodostępnością.

Karotenoidy w istocie są barwnikami, które nadają roślinom barwę od żółtej do czerwonej, a dzięki swym właściwościom przeciwutleniającym stanowią cenne źródło składników o udowodnionym naukowo wpływie na zdrowie człowieka.

.

             KAROTENOIDY       Beta-karoten   papryka, marchewka, zielonolistne warzywa
      Likopen   pomidory i ich przetwory, czerwone grejpfruty
      Luteina   szpinak, sałata, brokuły

.

 

Karotenoidy dzięki właściwościom antyoksydacyjnym:

.

 

  • zmniejszają ryzyko pojawienia się zmian miażdżycowych ( a w dalszej konsekwencji zawałom, udarom mózgu,  nadciśnieniu),
  • zmniejszają ryzyko chorób neurodegeneracyjnych ( chorobie Parkinsona, Alzheimera, SM),
  • obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe,
  • zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na infekcje wirusowe, grzybicze,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • choroby układu pokarmowego ( wrzody żołądka, dwunastnicy),
  • alergie,
  • stany zapalne,
  • choroby skórne ( łuszczyca, przedwczesne starzenie się skóry, suchość skóry),
  • schorzenia autoimmunologiczne.

 

Karotenoidy – gdzie występują…

 

Przede wszystkim znajdziemy je w roślinach żółtych, pomarańczowych, czerwonych, a nawet w zielonych ( gdzie są zamaskowane innym barwnikiem – chlorofilem). Duże ich ilości zawiera: marchewka, czerwona papryka, czerwona kapusta, pomidor i jego przetwory, ale także jarmuż, szpinak, brokuły, brukselka, kalafior itd…

Prowitamina A

 

Najbardziej przebadana pod kątem właściwości zdrowotnych jest zawarta w karotenoidach prowitamina A.

β- karoten

 

Charakteryzuje go żółty kolor. Królową β- karotenu jest marchewka – aż 9938 µg/100g, dalej….

  1. morele suszone – 7842 µg/100g
  2. natka pietruszki – 5410 µg/100g
  3. szpinak – 4243 µg/100g
  4. papryka czerwona – 3165 µg/100g
  5. szczypiorek – 3400µg/100g
  6. pomidor – już tylko 640 µg/100g
  7. kalarepa – 200µg/100g.

 

Likopen

 

Likopen charakteryzuje się czerwoną barwą i jest składnikiem pomidorów, a zwłaszcza przetworów pomidorowych ( soków, koncentratów, przecierów) i czerwonych grejfrutów. Jest niezwykle silnym przeciwutleniaczem, a liczne badania wskazują na jego prewencyjne działanie w zakresie wielu chorób nowotworowych.

Luteina

 

Znajdziemy ją w żółtych i pomarańczowych owocach i warzywach, a także w zielonych liściach niektórych warzyw, gdzie jej kolor będzie zdominowany innym – zielonym barwnikiem ( chlorofilem).  Luteina wraz z zeaksantyną zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej w oku i katarakcie.

Astaksantyna

 

Nowo odkryty bioaktywny składnik diety o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Barwa astaksantyny jest bliższa czerwieni i fioletowi. Niektóre źródła podają, że jej właściwości antyoksydacyjne są silniejsze od witaminy E, beta-karotenu i witaminy C.

.

.

Należy pamiętać, że wchłanianie karotenoidów zależne jest od obecności w pożywieniu tłuszczu. Dlatego dobrze, gdy produkty bogate w β- karoten łączymy z odrobiną tłuszczu np. do soku z marchwi lub surówek dodamy kilka kropel oliwy z oliwek.

.

.

Pamiętajmy, że nadmiar witamin  jest toksyczny dla naszego organizmu. Dlatego bez wskazań lekarskich unikajmy sztucznej suplementacji, a zapotrzebowanie pokrywajmy z naturalnych źródeł. Najzdrowsza dieta = urozmaicona dieta, która obfituje w warzywa i owoce.


Zapraszam do polubienia nas na FB 🙂


Dieta on-line

 

Kontakt

 

 

Tekst ma charakter wyłącznie informacyjny i nie służy jako porada lekarza lub specjalisty.

Napisz lub odpowiedz: