KORTYZOL

KORTYZOL  A NADWAGA I OTYŁOŚĆ

 

 

Kortyzol – „hormon stresu”

 

 

Stres jest nieodłączną częścią naszego życia i towarzyszy nam od chwili urodzenia do śmierci.  Zadaniem stresu jest mobilizacja organizmu do szybkiej odpowiedzi. Jednak przewlekłe napięcie stale mobilizuje organizm do działania, co sprzyja nadmiernemu wydzielaniu hormonów stresu – w tym kortyzolu, prowadząc do:

  • podwyższonego ciśnienia krwi,
  • podwyższenia poziomu glukozy we krwi,
  • zmian metabolizmu.

 

Pomimo właściwej diety i systematycznej aktywności fizycznej niektórym osobom trudno jest utrzymać lub osiągnąć prawidłową masę ciała. Przyczyn takiego stanu może być wiele, począwszy od przyjmowanych leków, współistniejących schorzeń, po długotrwały podwyższony poziom kortyzolu.

Kortyzol a apetyt

 

Mimo, że kortyzol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, to jednak jego nadmiar może mieć bardzo negatywne skutki dla zdrowia, a u niektórych osób może utrudnić redukcję masy ciała.

Dlaczego tak się dzieje…

 

Podwyższony poziom kortyzolu wpływa na jakość i długość snu, który jest niezbędny do regeneracji organizmu. Niektóre badania wskazują na związek pomiędzy długością snu a zwiększonym łaknieniem na słodycze i jednocześnie niechęcią do podejmowania aktywności fizycznej. Im sen jest krótszy, tym większy apetyt na słodycze i większa niechęć do uprawiania sportu. Można też wspomnieć o teorii tzw. „zajadania stresu” i napadowym objadaniu się jako mechanizmu kompensacyjnego, który zwiększa chwilowo poziom serotoniny prowadząc do poprawy nastroju.

W stresie nasz organizm mobilizuje siły do walki poprzez wydzielanie hormonów stresu: adrenaliny, kortyzolu. Gdy stres mija, adrenalina opada, a kortyzol pozostaje jeszcze przez jakiś czas podwyższony, by organizm miał czas na regenerację.  Nasz apetyt rośnie, szczególnie na produkty słodkie i tłuste, a celem zwiększonego apetytu ma być dostarczenie energii do szybkiego powrotu naszego organizmu do stanu równowagi.

Kortyzol wpływa na poczucie satysfakcji związanej z jedzeniem, zwłaszcza produktów wysokokalorycznych. Chroniczny stres zaburza rówinież równowagę między glukokortykosteroidami a wydzielaniem insuliny i leptyny, co wpływa na gromadzenie tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha i otyłości.

 

Przewlekły podwyższony poziom kortyzolu we krwi objawia się:

 

  • Nadmiernym gromadzeniem się tkanki tłuszczowej w okolicach
    • Twarzy –  okrągła twarz określana jako „księżyc w pełni”,
    • w okolicach szyi, ramion  – „bawoli kark”,
    • w okolicy tułowia, talii i bioder,
    • przy jednoczesnym zmniejszeniu tkanki tłuszczowej i mięśniowej na kończynach górnych i dolnych, szczupłość kończyn ( zespół Cushinga)
  • Nadmiernym apetytem,
  • Zmianami skórnymi – rozstępy na ciele, ścieńczenie skóry, trądzik na twarzy, łatwo tworzące się siniaki,
  • Zaburzeniami nastroju, nerwowością, bezsennością, depresją,
  • Nawracającymi i trudnymi do leczenia infekcje,
  • Zaburzeniami miesiączkowania u kobiet,
  • Spadkiem libido u mężczyzn,
  • Czasami zgagą, bólem brzucha.

 

Możliwe czynniki redukujące poziom kortyzolu:

 

  • Magnez, potas, witaminy z grupy B,
  • Produkty bogate w kwasy omega 3, które wykazują działanie przeciwzapalne – tłuste ryby morskie, orzechy, olej lniany, rzepakowy,
  • Umiarkowana aktywność fizyczna ( taniec, spacery, marsze, joga, pływanie…)
  • Relaks i dobry, spokojny sen.

 

dieta-4u-pl_kolacja2

 

 

Uwaga: Kortyzol wykazuje dobowy rytm. Najwyższy jego poziom występuje rano, a najniższy o północy. Ważne, by badanie na poziom kortyzolu we krwi wykonywać na czczo, rano i po przespanej nocy.

Jeśli podobał Ci się nasz tekst, zmotywuj nas do działania i polub nas 🙂


Ciekawostki
Indywidualna dieta on-line
Kontakt
Pełna oferta

 

 


  • Tekst ma charakter wyłącznie informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się do lekarza specjalisty.


 

 

 

 

  • Poradnictwo dietetyczne
  • Dieta-4u.pl
  • Dietetyk Katowice
  • ul. Staromiejska 6

 

  • Poradnictwo dietetyczne
  • Dietetyk Pszczyna
  • ul. Katowicka 55

 

Napisz lub odpowiedz: