Łosoś – jeść czy nie…

Posted In: Porady

Tagi: , ,

Jedzmy łososia, bo warto! Ale wybierajmy go z rozmysłem.


Plusy +

Mięso łososia, podobnie jak innych ryb charakteryzuje się wysoką zawartością białka, wapnia, fosforu, potasu, magnezu, a także witaminy D. Łosoś jest rybą tłustą, która dostarcza nam wielonasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega -3 (EPA – kwas eikozapentaenowy i DHA – dokozaheaksaenowy).

Organizm człowieka nie ma możliwości wytwarzania kwasów tłuszczowych z rodziny omega -3.

Kwasy omega-3 i ich protekcyjne działanie na choroby układu sercowo- naczyniowego.

Kwasy omega- 3 wykazują  działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe i przeciwzakrzepowe. Ich korzystne działanie udowodnione zostało w zakresie profilaktyki pierwotnej i wtórnej chorób układu krążenia.

Kwasy omega-3 redukują poziodieta-4u.pl_dietetykm trójglicerydów i nieznacznie obniżają ciśnienie krwi.

Kwasy omega-3 – działanie przeciwzapalne.

Hamują nadmierną odpowiedź immunologiczną oraz zmniejszają syntezę mediatorów procesów zapalnych, zmniejszają działanie prozapalnych cytokin.

Działanie przeciwnowotworowe.

Wiele badań sugeruje na ochronne działanie kwasów rodziny omega-3 w przypadku niektórych chorób nowotworowych. Ważna jest odpowiednia propocja kwasów omega 3 do omega 1 do 4-5.

Działanie przeciwdepresyjne.

Niski poziom kwasów omega-3 wiąże się ze wzrostem ryzyka zachorowania na depresję. Mechanizm potencjalnego działania antydepresyjnego nie jest jednak do końca poznany.

Na objawy PSM.

Niektóre badania dowodzą, iż systematyczne spożywanie kwasów omega-3 wykazuje działanie łagodzące na objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

 


Łosoś a ciąża

Kwasy omega 3

Kwasy EPA I DHA pełnią w ciąży istotną rolę warunkując prawidłowy rozwój systemu nerwowego dziecka, mózgu i siatkówki oka. Odpowiednie spożycie tych kwasów zapobiega małej masie urodzeniowej  i przedwczesnym porodom. Niektóre badania wskazują na prawdopodobnie korzystny rozwój intelektualny dzieci w latach późniejszych.

Witamina D

Witamina D pomaga w lepszej przyswajalności wapnia, zapobiegając niedoborom wapnia w organizmie mamy i dziecka.


Minusy –

Ze względu na spore ryzyko zanieczyszczeń ryb metylortęcią oraz dioksynami, dzieci do lat 7 oraz kobiety, które planują ciążę lub są w ciąży powinny ze szczególną uwagą wybierać odpowiednie gatunki ryb.

Wobec coraz częstszych doniesień o skażeniach ryb bałtyckich ( zwłaszcza dioksynami i polichlorowanymi bifenylami) zaleca się ich unikanie lub całkowitą eliminację z diety  kobiet ciężarnych i małych dzieci.

Mimo, że korzyści ze spożywania ryb znacznie przewyższają ryzyko związane z ich zanieczyszczeniami, również dorośli powinni sięgać po odpowiednie gatunki ryb – z dużych, naturalnych akwenów.

Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa  Żywności w roku 2004 wydał zalecenie niespożywania, zwłaszcza przez kobiety w ciąży, gatunków ryb szczególnie zanieczyszczonych Hg,do których należą:

  • miecznik,
  • rekin,
  • tuńczyk,
  • marlin.

Do ryb spożywanych w Polsce o dużej zawartości Hg należą:

  • ryba maślana,
  • okoń,
  • węgorz,
  • płoć,
  • dorsz.

Najmniej Hg zawierają: śledź, mintaj, łosoś ( głównie norweski).


Które ryby wybierać?

Ryby z dużych akwenów naturalnych, krótko żyjące i niedrapieżne są mniej zanieczyszczone dioksynami i metalami ciężkimi,  niż ryby z małych akwenów, drapieżne, będące na końcu łańcucha pokarmowego.


Podsumowanie wartości odżywczych łososia (100g):

Energia [kcal] 201,0000
Białko ogółem [g] 19,9000
Tłuszcz [g] 13,6000
Węglowodany ogółem [g] 0,0000
Sód [mg] 51,0000
Potas [mg] 371,0000
Wapń [mg] 13,0000
Fosfor [mg] 266,0000
Magnez [mg] 29,0000
Żelazo [mg] 1,0000
Witamina C [mg] 1,0000
Witamina A [mikro g] 41,0000
Witamina E [mg] 2,2300
Witamina B6 [mg] 0,9800
witamina D [mikro g] 13,0000
Błonnik pokarmowy [g] 0,0000
Cholesterol [mg] 70,0000
Kwasy tłuszczowe: ogółem nasycone [g] 2,9400
Kwasy tłuszczowe: ogółem jednonien. [g] 5,5200
Kwasy tłuszczowe: ogółem wielonien. [g] 4,7900
Witamina B1 (tiamina) [mg] 0,2300
Witamina B2 (ryboflawina) [mg] 0,1700
% energii z białka 40,00
% energii z tłuszczu 60,00
% energii z węglowodanów 0,00

 

Zapraszam do przeczytania  - DIETA DLA SERCA.dieta-4u-pl_dietetyk-serce1

  • Tekst ma charakter informacyjny, a po poradę  należy zwrócić się  bezpośrednio do specjalisty, ponieważ każdy organizm jest inny.
  • Podsumowanie na podstawie -dieta5
  • Tekst na podstawie NNKT szeregu omega-3 – charakterystyka, występowanie, znaczenie biologiczne i zdrowotne M. Ryskiewicz i Poradnika Żywienia Kobiet w ciąży IMiD

Napisz lub odpowiedz: