Maliny

Posted In: Owoce

Tagi: ,

Maliny…

 

Wśród owoców maliny są szczególnie bogatym źródłem  związków bioaktywnych, których działanie na zdrowie do dziś dnia nie zostało w pełni poznane i nadal stanowi przestrzeń badań wielu naukowców z dziedziny żywienia.

Maliny to bogactwo tanin, kwasów fenolowych, flawonoidów, antocyjanów, pektyn,  licznych witamin i minerałów. W Starożytności nie znano jeszcze poszczególnych składników charakteryzujących właściwości malin, ale już zdawano sobie sprawę z ich silnego oddziaływania na zdrowie. Maliny od lat cenione były również w medycynie ludowej, jednak dopiero badania z ostatnich lat ugruntowały ich pozycję w świecie żywności o szczególnym znaczeniu dla zdrowia. Stało się tak głównie za przyczyną kwasu elagenowego, któremu przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne i przeciwwirusowe, a nawet wspomagające proces odchudzania.

 

dobre przy grypie i przeziębieniach

Maliny wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, napotne i przeciwgorączkowe – stąd zalecane są wspomagająco przy infekcjach grypowych i przeziębieniach. Są bogactwem witaminy C i nie wywołują działań niepożądanych.

 na oporność

Maliny są źródłem wielu witamin ( witaminy E, beta-karotenu, folianów,  witamin z grupy B), a także witaminy C, która bardzo silnie stymuluje pracę układu odpornościowego.

w profilaktyce chorób nowotworowych

Maliny są źródłem wielu składników o znaczeniu bioaktywnym, które wykazują niezwykle silne działanie antyoksydacyjne, chroniąc komórki naszego organizmu przed stresem oksydacyjnym.

w prewencji chorób serca

Malin jako źródło antyoksydantów, a także witamin, potasu, magnezu i innych składników mineralnych wpływają uszczelniająco na naczynia krwionośne i tonizująco na pracę serca.  Potas reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową naszego organizmu. Maliny i pozyskiwany z nich ekstrakt hamuje utlenianie cholesterolu LDL, wykazuje własności wiążące wolne rodniki, które wpływają na przedwczesne starzenie komórek organizmu, ma działanie przeciwmiażdżycowe i  przeciwzapalne.

 

 

 

Maliny –  100g
Energia kcal 29,00
Potas mg 203,00
Wapń mg 35,00
Fosfor mg 33,00
Magnez mg 20,00
Żelazo mg 0,80
Cynk mg 0,36
Miedź mg 0,19
Mangan mg 0,32
Witamina A (ekwiw. retinolu) µg 3,00
Retinol µg 0,00
Beta-karoten µg 16,00
Witamina E (ekwiw. alfa-tokoferolu) mg 0,48
Tiamina mg 0,02
Ryboflawina mg 0,06
Niacyna mg 0,26
Witamina B6 mg 0,06
Witamina C mg 31,40
Kwas asparaginowy mg 304,00
Kwas glutaminowy mg 195,00
Błonnik pokarmowy g 6,70
Alkohol g 0,00
Foliany (ekwiw. diety) µg 30,00
witamina B12 µg 0,00
witamina D µg 0,00
Jod µg 3,00

 

 

  • Informacje zawarte w tekście nie stanowią indywidualnej porady, mają charakter wyłącznie informacyjny.

Indywidualna dieta on-line
Kontakt

Bożena Czabaj Brauntsch – ZnanyLekarz.pl


 

Napisz lub odpowiedz: