Miażdżyca

Posted In: Porady

Tagi: ,

Miażdżyca – cicha i podstępna choroba

Miażdżyca naczyń krwionośnych  jest podstępną chorobą o wieloczynnikowej patogenezie, która przez długi czas nie daje żadnych jednoznacznych objawów. Stanowi główną przyczynę udaru mózgu i zawału serca, dlatego tak istotna jest jej profilaktyka.

Zdrowe tętnice są elastyczne i zapewniają swobodny przepływ krwi. Z wiekiem  i pod wpływem wielu czynników, na które w większości sami mamy wpływ, średnica tętnic zmniejsza się. Dzieje się tak na skutek złogów, zwanych blaszką miażdżycową, które odkładają się w naczyniach krwionośnych utrudniając prawidłowy przepływ krwi. Powstawanie blaszki miażdżycowej, której jednym ze składników jest utleniony cholesterol LDL jest skutkiem, a nie przyczyną choroby.

Dużą rolę w powstawaniu zmian miażdżycowych przypisuje się stresowi oksydacyjnemu, który wiąże się z powstawaniem nadmiaru wolnych rodników. Proces miażdżycowy zawsze indukowany jest przez stan zapalny, który powoduje uszkodzenie śródbłonka naczyń krwionośnych.

Kilka słów o cholesterolu…

Cholesterol

 

Podwyższony poziom cholesterolu nie jest jedynym czynnikiem podwyższonego ryzyka miażdżycy. Źródłem cholesterolu w diecie są: mięso, tłuszcze zwierzęce i produkty pochodzenia zwierzęcego. Cholesterol pokarmowy (egzogenny, czyli taki, który dostarczamy sobie do organizmu) wchłaniany jest w jelicie maksymalnie w 25% (1), a stopień jego absorpcji zależny jest głownie od ilości wydzielanej żółci. Cholesterol endogenny  syntezowany jest w organizmie człowieka, a jego głównym miejscem syntezy jest wątroba, gdzie w większości przekształcany jest w kwasy żółciowe.

Znaczenie cholesterolu dla organizmu

 

  • jest prekursorem hormonów steroidowych
  • witaminy D
  • kwasów żółciowych
  • stanowi składnik błon komórkowych,
  • jego obecność ( około 5%) jest niezbędna do prawidłowej pracy mózgu i układu nerwowego.

Czego unikać?

 

Izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych

 

Głównym ich źródłem są utwardzone oleje roślinne, twarde margaryny, tłuszcze piekarnicze, wyroby cukiernicze i słodycze. Więcej na temat izomerów trans znajdziesz tutaj. 

 

Nadmiar wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6

 

Kwasy omega 6 wykazują działanie prozapalne. Ich nadmiar sprzyja zmianom miażdżycowym, zakrzepowym i zapalnym. Badania wykazują, że optymalny dla zdrowia człowieka jest stosunek kwasów omega 6 do omega 3 : 4-5:1. 

Homocysteina

 

Homocysteina bierze udział w uszkodzeniu śródbłonka naczyń krwionośnych, wpływa na agregację płytek krwi, co przyspiesza procesy miażdżycowe. Aby obniżyć poziom homocysteiny należy spożywać produkty bogate w kwas foliowy, witaminę B6, B12 oraz w betainę.

Nadmiar soli

 

Sól ma istotne znaczenie w pojawieniu się nadcisnienia tętniczego. Zaleca się dzienne spożycie soli nie większe niż 1 łyżeczka – 5g, a u osób z nadcisnieniem tylko 1/2 łyżeczki – około 3g.

 

Nadmiar węglowodanów ( zwłaszcza łatwo przyswajalnych)

 

Ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych na rzecz węglowodanów nie wpływa na poprawę profilu lipidowego. Dieta wysokowęglowodanowa stanowi zagrożenie podwyższonego poziomu homocysteiny.

 

Niska aktywność fizyczna

 

Niska aktywność fizyczna jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na wiele chorób cywilizacyjnych, a miażdżyca jest tylko jedną z nich. O ile nie ma przeciwwskazań lekarskich, zalecana jest aktywność o umiarkowanym stopniu intensywności,  minimum 5 razy w tygodniu po 30 minut. Sugerowane formy ruchu to: intensywny spacer, pływanie, jazda na rowerze, jogging.

Czynniki żywieniowe zmniejszające ryzyko miażdżycy

 

 

 

 

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe

 

Awokado, oliwa z oliwek  – codziennie powinny gościć na naszych stołach z racji licznych prozdrowotnych właściwości, a zwłaszcza jako czynnik mające istotne znaczenie w prewencji chorób układu krążenia. Działanie prozdrowotne jednonienasyconych kwasów tłuszczowych znane jest już od stuleci.

 

Kwasy omega -3

 

Wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe, obniżają ciśnienie krwi, obniżają poziom frakcji LDL cholesterolu,  zapobiegają otyłości.  Najlepszym ich źródłem są tłuste ryby morskie, a także olej lniany, rzepakowy i niektóre gatunki orzechów.

 

 

Błonnik pokarmowy- zwłaszcza jego frakcja rozpuszczalna

 

Dobrym źródłem błonnika frakcji rozpuszczalnej jest owies. Więcej na temat owsa znajdziesz t u t a j

 

Bakterie probiotyczne – Lactobacillus

 

Antyoksydanty

Blokują tworzenie wolnych rodników, zmniejszają reakcje prooksydacyjne, pomagają utrzymać homeostazę organizmu, mają istotne znaczenie w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych, zapobiegają uszkodzeniom śródbłonka naczyń krwionośnych. Dzięki antyoksydantom frakcja LDL cholesterolu jest chroniona przed utlenianiem, co jest istotne w prewencji miażdżycy.

Fitosterole

 

Spożywanie 2 g dziennie steroli/stanoli  przez minimum 3 tygodnie wpływa hamująco na wchłanianie cholesterolu z jelit.

 

Potas, magnez, wapń

 

 

Zapraszam do przeczytania - DIETA DOBRA DLA SERCA
dieta-4u-pl_dietetyk-serce1

 

Ciekawostki
Indywidualna dieta on-line
Kontakt
Pełna oferta

 


  • Na podstawie
  • Cholesterol pokarmowy a zagrożenie miażdżycą. G.Cichosz, H. Czeczot
  • Niniejszy tekst ma charakter wyłącznie informacyjny. Po właściwą poradę należy udać się osobiście do specjalisty.

 

 

Tekst ma charakter informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się osobiście do specjalisty.

 

Napisz lub odpowiedz: