MIÓD

MIÓD –  źródło zdrowia

 

Miód to jeden z najcenniejszych produktów pszczelich. Zawiera całe spektrum substancji bioaktywnych, i związków organicznych ( kwas glukonowy, cytrynowy i jabłkowy). Główną  siłą miodu są węglowodany, dalej  witaminy,  mikroelementy i enzymy.  Miód jest cennym dodatkiem do diety,   zwłaszcza w żywieniu  małych dzieci, osób o dużej aktywności fizycznej: sportowców i  osób wykonujących ciężką pracę fizyczną,  a także rekonwalescentów i osób starszych.

 

W zależności od surowca z jakiego miód został wytworzony,  wyróżnia się miody:

 

  • kwiatowe – nektarowe ( wielokwiatowy, rzepakowy, wrzosowy, gryczany, akacjowy, lipowy, manuka),
  • spadziowe ( ze spadzi iglastej)
  • mieszane (nektarowo-spadziowe lub spadziowo-nektarowe).

 

Świeży miód ma  konsystencję płynną,  z czasem  ulega krystalizacji uzyskując stałą konsystencję. Krystalizacja jest  zjawiskiem naturalnym.  Kolor miodu jest różny  i zależny głównie od ilości karotenoidów ( przybiera barwę od  białej i jasnożółtej po brunatno-brązową). Również smak miodu  różni się  zależnie od jego gatunku ( od łagodnego po bardziej intensywny).

 

 

MIÓD – enzymy

 

Enzymy aktywują reakcje biochemiczne oraz pełnią rolę substancji neutralizujących lub wiążących toksyny w organizmie. Należy pamiętać, że  miód jest stosunkowo mało odporny na wyższe temperatury, zwłaszcza jego część enzymatyczna, która już w temperaturze 50°C inaktywuje się, czyli traci część swych cennych właściwości.

 

 

Miód –  lekarstwo dla ciała i duszy

 

W Starożytności uważany był za substancję zapewniającą nieśmiertelność. Wykazuje szerokie działanie:

 

  • bakteriostatyczne ( wstrzymuje wzrost i namnażanie się drobnoustrojów),
  • detoksykujące ( wspomaga działanie odtruwające u ludzi narażonych na działanie metali ciężkich i innych toksycznych substancji),
  • immunostymulujące – podnoszące działanie sił obronnych organizmu,
  • odżywcze i wzmacniające – uzupełnia witaminy i mikroelementy, a w niedożywieniu energetycznym jest dobrym źródłem energii,
  • podnoszące nastrój – w stanach przygnębienia podnosi poziom serotoniny ( hormonu szczęścia) .

 

Spośród produktów pszczelich bardzo silne działanie przeciwbakteryjne i pobudzające układ immunologiczny wykazują oprócz miodu inne produkty pszczele: propolis, mleczko pszczele oraz pyłek kwiatowy.

 

 

Miód – nie dla każdego

 

Niewiele jest przeciwwskazań do spożywania miodu, ale z pewnością należy je wziąć pod uwagę:

 

  • miód jest wysokokaloryczny, dlatego nie jest wskazany u osób z nadwagą i otyłością,
  • może uczulać, dlatego osoby z  predyspozycjami do alergii powinny sięgać po miód z ostrożnością
  • mimo licznych właściwości prozdrowotnych jest cukrem prostym,  dlatego nie jest wskazany u osób z nieprawidłową tolerancją glukozy oraz u osób chorujących na cukrzycę
  • z uwagi na wysoką zawartość fruktozy powinien być stosowany z umiarem przez osoby chorujące na stłuszczenie wątroby,
  • nie powinien być spożywany zbyt często i w zbyt dużych ilościach, nawet u osób szczupłych i zdrowych nie powinien być nadużywany, choć na pewno jest lepszym zamiennikiem cukru
  • również dzieci do pierwszego roku życia nie powinny próbować miodu ( możliwe zanieczyszczenie Clostridium botulinum)

 

 

dieta-4u.pl_dietetyk_katowice

 

Miód – gdzie kupić

 

Kupujmy miód ze sprawdzonych,  lokalnych pasiek.  Oczywiście czytajmy etykiety i  wybierajmy  wyłącznie miody naturalne.  Miód sztuczny nie jest tym samym produktem co miód naturalny – nie zawiera wielu składników odżywczych i enzymów. Wartość lecznicza i odżywcza miodu pochodzącego z niewiadomego źródła może być wątpliwa.

Miód przechowujmy w temperaturze pokojowej w zacienionym miejscu.

 

Miód – wartości odżywcze

 

O wartości energetycznej miodu decyduje dominujący udział cukrów prostych, przede wszystkim glukozy i fruktozy.

 

10g  – ok. 1 łyżeczka miodu zawiera:

 

  • Energia [kcal] 32,4
  • Węglowodany ogółem [g] 7,95
  • Sód [mg] 0,7
  • Potas [mg] 4,6
  • Wapń [mg] 0,5
  • Fosfor [mg] 1,6
  • Magnez [mg] 0,5
  • Żelazo [mg] 0,09
  • Witamina C [mg] 0,14
  • Witamina B6 [mg]0,002

 

Jeśli chcesz więcej informacji z zakresu wzmocnienia organizmu – kliknij 

 


Życzę dużo zdrowia!

 

 

Indywidualna dieta on-line
Kontakt

Bożena Czabaj Brauntsch – ZnanyLekarz.pl

 


  • Informacje zawarte w tekście nie stanowią indywidualnej porady, mają charakter wyłącznie informacyjny. Po właściwą poradę należy zawsze udać się bezpośrednio do specjalisty.

 

Napisz lub odpowiedz: