PAPRYKA

Papryka – bogactwo witaminy C

 

Czy wiesz, że papryka jest jednym z najlepszych źródeł witaminy C.  Papryka czerwona zawiera jej 144 mg na 100g, a dla porównania cytryna  – zaledwie 50mg/100g.

.

Ale to nie wszystko na temat papryki…

 

Papryka to również niezwykle bogate źródło:

  1. Potasu,  składnika, który ma niezwykle korzystny wpływ na pracę mięśnia sercowego, reguluje gospodarkę wodną, decyduje o kurczeniu się mięśni  ( w papryce czerwonej-  255mg/100g, w zielonej- 176mg/100g)
  2. B- karotenu – antyutleniacza chroniącego nas przed wolnymi rodnikami ( papryka czerwona aż –  3165µg/100g, papryka zielona – 193gµ/100g),
  3. Witamin z grupy B,
  4. Witaminy młodości – E,
  5. Składników mineralnych – wapnia, magnezu, żelaza,
  6. Kapsaicyny (występującej w ostrych  odmianach papryki),  która wg ostatnich badań działa niszcząco na komórki nowotworowe. Kapsaicyna  odpowiedzialna za odczuwanie bólu i piekącego smaku. Zewnętrznie stosowana jest jako środek rozgrzewający stawy i mięśnie ( jako składnik maści i plastrów pozyskiwany najczęściej z ekstraktu z papryczki chilli). Obecne badania naukowe dowodzą, że kapsaicyna pobudza komórki nowotworowe do apoptozy. Jest również składnikiem aerozoli i gazu pieprzowego.

Wartość energetyczna papryki jest niewysoka: papryka czerwona ma 24kcal/100g,

.

Czy wiesz, że papryka….

 

  • Jeszcze 30 lat temu papryka była w Polsce warzywem mało znanym i trudno dostępnym, a obecnie mamy swoje polskie zagłębie paprykowe w okolicach Radomia, skąd pochodzi ponad 80% krajowej uprawy papryki.
  • Nasiona papryki zawierają olej, który ma działanie lecznicze.
  • Papryka występuje w dwóch odmianach: słodkiej i ostrej. Substancja odpowiedzialna za ostry smak papryki to kapsaicyna, która pobudza komórki nowotworowe do apoptozy.
  • Ma działanie tonizujące, przeciwzapalne, antyseptyczne, pobudzające apetyt.
  • Z racji swoich wartości odżywczych na Węgrzech nazywana jest czerwonym złotem.

 

.

Podsumowanie wartości odżywczych średniej wielkości papryki czerwonej:

Energia [kcal] zaledwie  47,6000 w 200g
Białko ogółem [g] 2,2100
Tłuszcz [g] 0,8500
Węglowodany ogółem [g] 11,2200
Sód [mg] 5,1000
Potas [mg] 433,5000
Wapń [mg] 22,1000
Fosfor [mg] 52,7000
Magnez [mg] 18,7000
Żelazo [mg] 1,0200
Witamina C [mg] 244,8000
Witamina A [mikro g] 897,6000
Witamina E [mg] 4,9300
Witamina B6 [mg] 0,7650
witamina D [mikro g] 0,0000
Błonnik pokarmowy [g] 3,4000
Witamina B1 (tiamina) [mg] 0,0680
Witamina B2 (ryboflawina) [mg] 0,2040

  • na podstawie dieta5

 

 

Dzika róża - doskonałe źródło witaminy C

IMG_20151102_115153054 (1280x480) (1280x480)

Napisz lub odpowiedz: