Pestki dyni

Posted In: Porady

Tagi: ,

Prozdrowotne działanie pestek dyni

 

Pestki dyni charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Są bogate w błonnik pokarmowy, białko, kwas linolowy, a także w związki bioaktywne,  witaminy  i składniki mineralne. Znalazły pomocnice zastosowanie   w leczeniu chorób układu moczowego, nadciśnienia a także w leczeniu chorób pasożytniczych.

 

Przypisuje im się działanie:

  1. Hipotensyjne,
  2. Hipolipemiczne
  3. Hipoglikemiczne,
  4. Przeciwutleniające.

 

Wartościowe składniki pestek dyni

 

Sterole roślinne (β-sitosterol) obecne w oleju z nasion dyni są  czynnikiem przeciwdziałającym hipercholesterolemii poprzez konkurowanie z cholesterolem o przyłączenie do wolnych receptorów ( zmniejszając tym samym absorpcję cholesterolu).

Fitosterole zawarte w pestkach dyni  również wykazują szerokie działanie prozdrowotne: przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, przeciwwrzodowe i przeciwmiażdżycowe, a także przeciwnowotworowe –  wpływając na apoptozę komórek nowotworowych.

Kwasy fenolowe znajdujące się nasionach dyni silnie ograniczają pojawianie się związków mutagennych ( nitrozoamin) i kancerogennych.

Tokoferole wykazują działanie neuroprotekcyjne w profilaktyce choroby Parkinsona i Alzheimera.

Karotenoidy ( barwniki) wykazują silne działanie antyoksydacyjne. Zmniejszają ryzyko udaru mózgu, miażdżycy, chorób nowotworowych.

Skwalen wzmaga działanie układu immunologicznego.

 

 

Z pestek dyni pozyskiwany  jest wartościowy olej, który może stanowić doskonałe uzupełnienie codziennej diety. Stanowi bogactwo kwasu linolenowego, który ma istotne znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia, a także fitosteroli, kwasów fenolowych, skwalenu, tokoferoli o silnym znaczeniu antyoksydacyjnym.

 

 

 

W 10 gramach pestek dyni znajdziemy:

 

Energia [kcal] 55,6000
Białko ogółem [g] 2,4500
Tłuszcz [g] 4,5800
Węglowodany ogółem [g] 1,8000
Sód [mg] 1,8000
Potas [mg] 81,0000
Wapń [mg] 4,3000
Fosfor [mg] 117,0000
Magnez [mg] 54,0000
Żelazo [mg] 1,5000
Witamina C [mg] 0,0000
Witamina A [mikro g] 3,8000
Witamina E [mg] 2,6000
Witamina B6 [mg] 0,0100
witamina D [mikro g] 0,0000
Błonnik pokarmowy [g] 0,5300
Cholesterol [mg] 0,0000
Kwasy tłuszczowe: ogółem nasycone [g] 0,8480
Kwasy tłuszczowe: ogółem jednonien. [g] 1,4190
Kwasy tłuszczowe: ogółem wielonien. [g] 2,0880
Witamina B1 (tiamina) [mg] 0,0210
Witamina B2 (ryboflawina) [mg] 0,0320
% energii z białka 18,00
% energii z tłuszczu 73,00
% energii z węglowodanów 9,00

 

 

Systematyczne spożywanie pestek dyni lub oleju z nich pozyskiwanego wpływa bardzo korzystnie na nasze zdrowie.  Z uwagi na wysoką kaloryczność zarówno samych pestek jak i oleju osoby będące na dietach redukcyjnych powinny spożywać je z umiarem.

 

Pestki dyni można spożywać oddzielnie lub jako dodatek do wielu potraw ( mięs, sałatek, zup).

 


Bożena Czabaj Brauntsch – ZnanyLekarz.pl

Zmotywuj nas do działania i polub nas na FB


  • Informacje zawarte w tekście nie stanowią indywidualnej porady, mają charakter wyłącznie informacyjny. Po właściwą poradę należy zawsze udać się bezpośrednio do specjalisty.

 

Napisz lub odpowiedz: