Po prostu owies

Prozdrowotne właściwości owsa

 

Wszystko, co jest dostępne i tanie w powszechnej opinii wydaje się nie być wartościowe.

Szukamy nowinek dietetycznych, egzotycznych produktów, uważamy, że szczególnie cenne dla zdrowia są tylko produkty drogie i trudno dostępne. Wpadając w schemat takiego myślenia, nie doceniamy naszych rodzimych roślin, ziół, nasion, zbóż czy potraw.

Po prostu owies

 

Owies poza bogactwem wielu cennych składników odżywczych, takich jak białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały, na szczególną uwagę zasługuje z racji wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, którego dla przykładu, w płatkach owsianych jest aż 14% ( w tym frakcji nierozpuszczalnej około 6%, a rozpuszczalnej aż 8%.)

.

dieta-4u.pl_dietetyk_produkty

Błonnik pokarmowy

 

Zważywszy, że całe ziarno owsa zawiera aż 32% błonnika, a płatki owsiane 14%,  owies powinien być ważnym składnikiem diety. Wysoki poziom frakcji rozpuszczalnej błonnika ( 8%) jest charakterystyczny tylko dla owsa, a jego prozdrowotne działanie na organizm jest wielokierunkowe.

Frakcja rozpuszczalna błonnika ( 8% w płatkach owsianych)

 

  1. Wykazuje  zdolność wychwytywania i wiązania toksycznych związków, zapobiega ich wchłanianiu w jelicie.
  2. Dzięki obecności kwasu glukuronowego posiada własności odtruwające.
  3. Obniża stężenie cholesterolu, absorbuje kwas żółciowy, zwiększa wydalanie tłuszczów, opóźnia wchłanianie triacylogliceroli.
  4. Spowalnia wchłanianie glukozy.
  5. Wzmacnia system immunologiczny.

 

Frakcja nierozpuszczalna błonnika ( 6% w płatkach owsianych)

 

  1. Wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku.
  2. Wpływa na zwiększenie wydzielania soków trawiennych.
  3. Pobudza ukrwienie jelit.
  4. Wpływa na perystaltykę jelit, poprzez mechaniczne drażnienie –  zapobiega zaparciom, uchyłkom jelita, polipom.
  5. Daje uczucie sytości.
  6. Pobudza wydzielanie śliny i hormonów układu pokarmowego.

 

 

dieta-4u-pl_dietetyk

 

 

 

B-glukany ( frakcji rozpuszczalnej)

 

Duże zainteresowanie owsem w ostatnim czasie wynika z jego zdolności do szybkiej i istotnej redukcji cholesterolu we krwi. Dzieje się tak za sprawą B- glukanu ( frakcji rozpuszczalnej błonnika) , który absorbuje kwasy żółciowe i cholesterol egzogenny w przewodzie pokarmowym, ma wpływ na obniżenie stężenia glukozy we krwi po posiłku, a także wzmacnia układ odpornościowy .

Z uwagi na zawartość skrobi, której część niestrawiona przez enzymy trafia do okrężnicy tworząc krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe ( masłowy, octowy i propionowy)–  przeciwdziała takim zagrożeniom zdrowotnym jak: zakażenie i zapalenie jelita grubego, atrofia błony śluzowej, a nawet zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory ( zwłaszcza raka jelita grubego).

Białka owsa

 

Owies posiada bogaty skład aminokwasów, zwłaszcza aminokwasów zaliczanych do  egzogennych, co dodatkowo podnosi wartość odżywczą owsa, którego wydajność wzrostowa jest oceniania znacząco wyżej niż pszenicy. Badania wykazują, ze spożywanie płatków owsianych w ilości 100g pokrywa zapotrzebowanie na 7 z 10. aminokwasów egozgennych.

dietetyk_pszczyna_dieta-4u

 

 

Witaminy i inne związki

 

Owies uważany jest za dobre źródło witamin, a szczególnie witaminy B1, kwasu pantotenowego oraz witaminy E, której pochodna ( alfa-tokotrinol )hamuje syntezę cholesterolu w watrobie, a tym samym obniża stężenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu frakcji LDL. Przypisuje się jej również działanie obniżające poziom glukozy we krwi.

Przeciwutleniacze zawarte w tłuszczach owsa wykazują duże właściwości antyoksydacyjne. Należą do nich zwiąki polifenolowe, które unieczynniają wolne rodniki, wykazują działanie bakteriostatyczne, zapobiegają zapaleniom, wykazują zdolność łączenia się z metalami( a zwłaszcza z żelazem i miedzią) uniemożliwiając ich udział w procesach utleniania.

Do ważnych składników, o dużym znaczeniu dla zdrowia należą: wapń, magnez, żelazo, krzem, cynk.  Kwas fitynowy zawarty w owsie z uwagi na zdolność wiązania metali ( żelaza i miedzi) można rozpatrywać jako składnik o działaniu antyoksydacyjnym.

Owsianka wraca do łask.

 

 

Owsianka na śniadanie to naprawdę znakomity pomysł. Niegdyś popularna, potem zapomniana, dziś coraz częściej gości na naszych stołach z racji właściwości zdrowotnych jakie posiada. Gdy dodamy do niej orzechów, suszonych owoców i przygotujemy na mleku, stanowi doskonale skomponowane śniadanie, które zapewnia nam wszystko, czego potrzeba na dobry start.

 

Dieta on-line

 

Kontakt

 

Oferta

 

 

Zapraszam do przeczytania kilku słów na temat-  dieta, która służy sercu.

choroby_serca_dietetyk

 


  • Na podstawie Powzdrowotne wlasciwości owsa i   produktów z owsa/ M. Gibisnki, J. Korus

 

 

 

 

Napisz lub odpowiedz: