PRZYPRAW zdrowo swoje życie.

Przyprawy mają moc nie tylko w kuchni

Przyprawy to nie tylko bogactwo smaków, aromatów, barw i zapachów nadających doskonały bukiet smakowo- zapachowy naszym potrawom,  to również skarbnica właściwości zdrowotnych, korzystnie wpływających na nasze samopoczucie, łagodzących dolegliwości i wzmacniających siły obronne naszego organizmu.

Pomimo tego, że coraz częściej słyszymy o szkodliwości wielu gotowych mieszanek przypraw do zup, sosów, sałatek a także samej soli –  nie rezygnujemy z „wygody” ich stosowania, choć zastąpienie ich przyprawami naturalnymi nie jest ani trudne ani kosztowne  ani czasochłonne. Przyprawy ziołowe zawierają wiele przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, witamina E, chlorofil, karotenoidy, flawonoidy, selen, itd.

Przyprawy mają działanie:

 

antyoksydacyjne (neutralizując wolne rodniki, zmniejszają ryzyko zachorowania na niektóre choroby np. nowotworowe) co wynika z oddziaływania zawartych w nich tzw. substancji swoistych: tokoferoli i flawonoidów. Takie działanie wykazuje kurkuma, oregano, rozmaryn, szałwia, majeranek, pieprz czarny i czerwony, ziele angielskie, jałowiec, imbir…

bakteriobójcze, wynikające głównie z zawartości olejków eterycznych ( tymianek, goździki, hyzop, mięta, cynamon, anyż), przedłużają  trwałość potraw ( papryka, pieprz czarny),

uspokajające ( olejek waleriany, kopru, lubczyku),

moczopędne i dezynfekujące drogi moczowe ( olejki jałowca i pietruszki),

pobudzają procesy trawienne, mają działanie żółciopędne – olejek miętowy i tymiankowy,

olejki eteryczne zawarte w przyprawach wykazują skuteczność inhibicyjną w stosunku do grzybów patogennych ( eukaliptusowy, tymolowy, mentolowy, anyżkowy, z gorczycy, cynamonu).

Wiele przypraw wykorzystywanych jest skutecznie w ziołolecznictwie,  a nawet w produkcji leków, do barwienia produktów i przedłużania ich trwałości.

To zaledwie kilka przykładów korzystnego wpływu przypraw na nasze zdrowie.

Czemu przyprawy zawdzięczają prozdrowotny wpływ na zdrowie?

 

Zawdzięczają to obecności:

  • olejków eterycznych,
  • glikozydów,
  • garbników,
  • soli mineralnych itd.

 

W trosce o zdrowie, a także w celu poznania nowych walorów smakowych już dziś wybierz prawdziwe naturalne przyprawy, zamiast stosowania ich chemicznych odpowiedników.

Przyprawy – działanie

Bazylia

Bazylia – świeże listki bazylii są zdecydowanie bardziej aromatyczne niż suche, które po prostu tracą swój smak. Bazylia ma bardzo szerokie zastosowanie w kuchni, które ogranicza tylko nasza wyobraźnia i upodobania smakowe. Jest klasycznym dodatkiem do wszystkich potraw z pomidorami.

Pomaga w trawieniu, przy bólach żółądka i przy nudnościach.

Estragon

Stosowany do sałatek, potraw z mięsa, sosów, a także serów np. twarogowych. Pobudza czynność dróg żółciowych i apetyt.

 

Kminek zwyczajny

Stosowany do twarożku, sałatek, serów, pieczywa. Wspomaga proces trawienia, łagodzi wzdęcia i bóle brzucha.

Lubczyk ogrodowy

Stosowany najczęściej do rosołu i innych zup. Pobudza wydzielanie soku żółądkowego i przeciwdziała wzdęciom.

Koper włoski

Stosowany do sosów, potraw rybnych. Wspomaga trawienie.

 

Kurkuma

Niezwykle silny antyoksydant, którego znaczenie w badaniach prewencji raka stale rośnie. Więcej na temat kurkumy znajdziesz – tutaj.

 

Majeranek

Stosowany do zup, sałatek, sosów. Stosowany w nieżytach żołądka i jelit.

 

Melisa

Można jej użyć do masła, twarogu, majonezu, sałatek, sosów, a także napojów orzeźwiających. Wyciąg z melisy działa uspokajająco.

 

Natka pietruszki

Ma szerokie zastosowanie kulinarne. Bogate źródło witaminy C i żelaza. Odświeża oddech. Więcej na temat pietruszki znajdziesz – tutaj. 

 

 

Rozmaryn

Stosowany do mięs, ryb, sosów i sałatek. Pomaga w niestrawności i wzdęciach.

 

 


Dieta on-line

Napisz lub odpowiedz: