Różnorodność to podstawa zdrowej diety.

Posted In: Porady

Tagi:

UROZMAICENIE = zbilansowana dieta

 

… różnorodność to najprostszy sposób zapewnienia sobie wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Nie istnieje żaden produkt, który zawierałby wszystkie składniki niezbędne do pokrycia zapotrzebowania naszego organizmu. Dlatego tak ważne jest, by nasza codzienna dieta była bardzo urozmaicona.

Jeśli będziemy stale jeść tą samą potrawę, te same owoce, warzywa, itd… możemy narazić się na niedobory określonych witamin czy składników mineralnych. Odpowiednio się odżywiając można znacząco poprawić ogólny stan zdrowia i zapobiec wielu chorobom, w tym chorobom układu krążenia i chorobom nowotworowym. Przestrzegajmy więc kilku ważnych i jednocześnie prostych zasad:

6 razy U

  1.  Urozmaicenie – każda grupa żywności możliwie w każdym posiłku, dieta bogata w składniki odżywcze.
  2.  Umiarkowanie – spożywanie posiłków wg potrzeb, niekoniecznie wg apetytu.
  3.  Uregulowanie – odpowiednia częstotliwość i czas spożywania posiłków.
  4.  Umiejętność – przyrządzania potraw, jako gwarancja zachowania ich wartości odżywczej.
  5.  Uprawianie –  sportu, aktywność fizyczna każdego dnia.
  6.  Unikanie-   nadmiaru tłuszczów, cukrów, soli, alkoholu.
  • /wg  profesora Stanisława Bergera, fizjologa żywności/

Warzywa i owoce – przynajmniej 5 x dziennie.dieta-4u.pl_od_Kasi

Badania epidemiologiczne wskazują jednoznacznie, że spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób cywilizacyjnych. Coraz więcej badań wykazuje związek pomiędzy dużym spożyciem warzyw a prewencją wielu chorób –  również przewlekłych. Warzywa i owoce są bogactwem witamin, składników mineralnych, polifenoli, błonnika.

Owoce i warzywa należy spożywać do każdego posiłku – minimum 5 razy dziennie. Pamiętajmy o różnorodności owoców i warzyw, jedzmy je często i różne – nawet ich kolor ma znaczenie dla naszego zdrowia.

Przyprawy i zioła.dietetyk_przyprawy_dieta-4u.pl

Nie stosujmy stale tych samych przypraw, nie ograniczajmy się do soli, pieprzu i tzw. jarzynki. Również w zakresie doprawiania potraw powinniśmy stosować się do zasady różnorodności. Świat przypraw jest niezmiernie bogaty, doda naszym potrawom smaku a nam zdrowia. Więcej na temat przypraw – Przypraw swoje życie zdrowo.

Produkty pełnoziarniste.

Produkty zbożowe pełnoziarniste w przeciwieństwie do produktów wysoko przetworzonych zawierają bogactwo witamin B1, B2, B6, PP, składników mineralnych i błonnika, które zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, choroby układu sercowo- naczyniowego i inne.

Orzechy i nasiona.dieta-4u.pl_Orzech

Orzechy laskowe, włoskie, pistacjowe, słonecznik to dobre źródło witamin, składników mineralnych, błonnika i dobrych kwasów tłuszczowych.

Więcej na ten temat znajdziesz: Orzechy- źródło zdrowia i młodości i słonecznik.

Dodatkowa suplementacja.

Aktualny stan wiedzy nie pozwala na jednoznaczne sformułowanie, że dodatkowa suplementacjadietetyk_katowice_dieta-4u_witamina witaminami i składnikami mineralnymi ma znaczenie w zmniejszeniu zachorowalności. Zarówno niedobór jak i nadmiar określonego składnika jest szkodliwy dla naszego organizmu. Racjonalna dieta nie stwarza zagrożenia przedawkowania określonego składnika, natomiast sztuczna suplementacja  na własną rękę niesie istotne zagrożenie. Pamiętajmy, że nie zawsze – więcej, znaczy lepiej.

Ważne: Zrównoważona dieta i aktywność fizyczna są obecnie tratowane jako podstawowe elementy prozdrowotnego stylu życia.

Zapraszam do przeczytania kilku słów o antyoksydantach w diecie.            antyoksydanty



Poradnictwo Dietetyczne

Dietetyk Katowice

ul. Staromiejska 6

Dietetyk Pszczyna

ul. Katowicka 55

Napisz lub odpowiedz: