Jedzmy seler naciowy…

Posted In: Warzywa

Tagi: ,

Seler naciowy

Mimo, że już od dłuższego czasu seler naciowy można znaleźć w naszych sklepach, nie każdy  wie w jaki sposób można go wykorzystać w kuchni, by potem zagościł na naszych stołach. Mało kto wie również, że seler naciowy był uprawiany znaczenie wcześniej niż seler korzeniowy, a do Polski trafił z Włoch już w XVI wieku.

Seler naciowy możemy spotkać w dwóch odmianach – łodygowej i listkowej. Obie odmiany są bogatym źródłem cennych witamin i składników mineralnych, a także źródłem flawonów: apigeniny oraz luteoliny, które mają silne działanie antyoksydacyjne zapobiegając wielu chorobom cywilizacyjnym, w tym nawet niektórym chorobom nowotworowym.

 

Seler naciowy – forma łodygowa

Jego łodygi zawierają spore ilości soli mineralnych, wśród których przeważa potas, magnez, fosfor, żelazo i mangan. Niestety, jeśli chodzi o witaminę C, to seler nie jest jej najbogatszym źródłem.

Działanie dla zdrowia:

  • zapobiega procesom miażdżycowym,
  • zapobiega artretyzmowi.

 

 

 

Seler naciowy – forma listkowa

Ta forma selera jest u nas mało spotykana, a w innych krajach jest często wykorzystywana jako dodatek do sałatek i zup. Liście selera są drobne, delikatne, przypominjące wyglądem liście pietruszki Są bardzo aromatyczne i dlatego można wykorzystać go zarówno w formie świeżej jak i suchej.

Działanie dla zdrowia:

  • Wspomaga proces trawienia,
  • Wpływa na czynność niektórych narządów np. nerek,
  • Obniża ciśnienie tętnicze krwi,
  • Obniża poziom cholesterolu LDL oraz TG,
  • Zawarty w nich związek o nazwie psoralen wykorzystuje się w leczeniu łuszczycy.

 

Propozycja podania:

 

 

Czas – 15 minut

Potrzebne składniki:

  • 1/2 – 1 piersi z kurczaka
  • 1/4-1/3 opakowania selera naciowego
  • 1/2 czerwonej papryki
  • 2 suszone pomidory
  • 1-2 łyżki oliwy z oliwek
  • pestki z dyni – opcjonalnie
  • sok z cytryny do skropienia
  • ryż
  • przyprawy – wg uznania (osobiście polecam kurkumę, curry, sól, paprykę ostrą ( świeżą lub ze słoiczka))

 

Seler i paprykę dość drobno kroimy i wrzucamy na rozgrzaną patelnię. Pierś z kurczaka kroimy w paski lub w kostkę, przyprawiamy wg uznania ( można kurkumą, curry…). Po kilku minutach smażenia warzyw dorzucamy przyprawionego kurczaka. Smażymy około 7 minut,  w międzyczasie  dodajemy pokrojone suszone pomidory ( możemy dodać również odrobinę ostrej papryczki).  Jeszcze chwilę podsmażamy – do miękkości mięsa ( mieszając od czasu do czasu) a na koniec skrapiamy cytryną. Seler i papryka powinny być chrupiące.

 

Ryż gotujemy dodając do niego sól i kurkumę, dzięki której nabierze ładnego żółtego koloru i wzbogaci się w walory zdrowotne. Więcej na temat kurkumy znajdziesz tutaj. 

przepis Tomka

 

 

 

Jeśli podobał Ci się nasz tekst, zmotywuj nas do działania i polub nas 🙂

 


 

Tekst ma wyłącznie charakter informacyjny, a po właściwą poradę należy zawsze zwrócić się indywidualnie do specjalisty.

 


Poradnictwo dietetyczne

Znajdziesz nas w Katowicach, w Tychach, w Pszczynie lub on-line.

 

 

DIETA ON-LINE

 

KONTAKT

 

 

Napisz lub odpowiedz: