dieta a DOBRY SEN

Posted In: Porady

Tagi:

Wpływ diety na jakość i długość snu.

„Sen jest to skracanie sobie życia, w tym celu, aby je przedłużyć.” / Tadeusz Kotarbiński

Sen jest najlepszym sposobem na codzienne zmagania się z problemami, wspomaga regenerację naszego organizmu i daje nam siłę na kolejny dzień. Niestety problemy ze snem stają się w dzisiejszym świecie coraz bardziej powszechne i według danych szacunkowych dotyczą już około 60 % Polaków, szczególnie kobiet. Stawia nas to w czołówce europejskiej.

Sen jest równie ważny dla zachowania zdrowia i długiego życia jak aktywność fizyczna i prawidłowa dieta. Do dziś dnia naukowcy nie poznali pełnych mechanizmów związanych z dobową regulacją snu i odpowiedzi na pytanie, dlaczego sen jest tak ważny dla zdrowia, ale potwierdzają to w 100%.

Każdemu może się zdarzyć jedna, a nawet kilka nieprzespanych nocy. Jednak, jeśli problem pojawia się systematycznie lub trwa tygodniami wymaga konsultacji ze specjalistą.

Istotnym warunkiem prawidłowego i spokojnego snu jest odpowiednia dieta i wieczorne wyciszenie myśli.

„Sen karmi wszystkie żywe istoty. „/ powiedzenie indyjskie

Uwagi praktyczne.

Idź spać, kiedy czujesz taką potrzebę.

Kiedy czujesz znużenie  i senność, oznacza to, że twój organizm po prostu domaga się snu.  Senność jest naturalną wskazówką organizmu. Nie wsłuchując się w potrzeby organizmu, wytrącasz go z naturalnego rytmu.

Spróbuj…

  • Staraj się kłaść do łóżka codziennie o tej samej porze.
  • Wybierz sie wieczorem na spacer, by dotlenić organizm i wyciszyć myśli.
  • Kolację spożywaj 3 godziny przed snem.
  • Przed snem unikaj potraw ciężkostrawnych i bogatych w fruktozę.
  • Nie śpij za długo, nawet weekendów nie wykorzystuj do nadrabiania „zaległości”.

Dobowy zegar biologiczny.

W naszym mózgu jest tzw. dobowy zegar biologiczny, który reguluje procesami zachodzącymi w naszym organizmie – wydzielaniem hormonów, utrzymaniem poziomu cukru, regulacją temperatury ciała.  Nasz wewnętrzny zegar wykorzystuje do tego impulsy ze środowiska – światło słoneczne, dźwięki.

Jeśli pracujesz w systemie zmianowym, na ile to możliwe, postaraj się pomóc sobie w zachowaniu prawidłowej długości snu. Gdy musisz spać w ciągu dnia –  zaciemnij okna, wyłącz wszystkie światła, wyłącz  źródła dźwięku. Zadbaj o ciszę  i spróbuj zasnąć.

Drzemka za dnia.

Drzemka za dnia jest wskazana dla zregenerowania sił organizmu, ale…. – tylko krótka ( wystarczy 15-30 minut).

dieta-4u.pl_sen

Dieta a sen.

Wiadomo, że niektóre substancje w naszym pożywieniu mają wpływ na  sen. Kofeina zawarta w kawie, napojach typu cola, czy napojach energetycznych, teina zawarta w herbacie, czy sama czekolada – utrudniają spokojne zasypianie. Przyczyn bezsenności może być wiele. Stres wywołany zdarzeniem życiowym, duży niepokój, depresja, nierozwiązane problemy, a czasami nawet sam lęk przed kolejną nieprzespaną nocą.

Do łóżka nie powinniśmy się kłaść po obfitym i ciężko strawnym posiłku, ale też nie powinniśmy być głodni, np. rezygnując z kolacji.

dieta-4u-pl_kolacja2

Przed snem dobrze jest wybić napoje mleczne np. mleko z miodem, odpowiednią herbatę ziołową. Kilka godzin przed snem powinniśmy unikać mocniejszych wrażeń, nie męczyć naszego umysłu rozwiązywaniem ciężkich problemów, a naszego ciała bardzo forsownym wysiłkiem. Odprężenie przy dobrej książce, relaks w miłej atmosferze i dobra herbatka na pewno wpłyną korzystnie na nadejście snu.

Wieczorem można spróbować jeść banany, zwłaszcza dojrzałe, które zawierają w swym składzie tryptofan – naturalny antydepresant, związek chemiczny z grupy aminokwasów, który wzmaga wydzielanie serotoniny ( hormonu szczęścia)  korzystnie wpływając na nasz nastrój.

Dieta powinna być urozmaicona, bogata w witaminy z grupy B, magnez i inne składniki wpływające kojąco na układ nerwowy.

Zapraszam do przeczytania kilku słów o wpływie orzechów na nasze zdrowie.

dieta-4u.pl_orzechy

Poradnictwo dietetyczne

Dietetyk Katowice- ul. Staromiejska 6, Katowice

Dietetyk Pszczyna ( gabinet partnerski)  – ul. Katowicka 55, Pszczyna

Dietetyk Tychy (gabinet partnerski) – ul. Budowlanych 5, Tychy


  • tekst ma charakter wyłącznie informacyjny i nie może być traktowany jako wytyczne do ewentualnego leczenia

Napisz lub odpowiedz: