Wiśnie

Dlaczego warto, a nawet powinno się jeść wiśnie?

Wiśnie na liście ORAC

Wiśnie są niezwykle bogatym źródłem witamin, minerałów,  antyoksydantów i innych substancji biologicznie aktywnych np. katechin, których źródłem jest również zielona herbata.

Z uwagi na to, że świeże wiśnie nie są dostępne przez cały rok, w sezonie, kiedy królują na straganach, w warzywniakach i sklepach,  powinniśmy sięgać po nie jak najczęściej. Dlaczego?

Ze względu na bogatą zawartość antyoksydantów, które chronią organizm przed procesami starzenia i chorobami nowotworowymi zostały umieszczone na liście ORAC ( Oxygen Radical Absorbance Capacity) – liście produktów o wysokim stopniu ochrony organizmu przed reaktywnymi formami tlenu. Wg informacji  amerykańskiego Departamentu Rolnictwa (The US Departament of Agriculture Research Service), który opracowywał listę ORAC, poprzez odpowiednio wysokie spożycie warzyw i owoców bogatych w substancje o działaniu antyoksydacyjnym, znacząco można wpłynąć na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby nowotworowe i zapobiec przedwczesnemu starzeniu się organizmu.

Ciekawostką jest, że związki, które  zapewniają roślinom działanie przeciwbakteryjne, grzybobójcze i owadobójcze, czyli chronią rośliny przed działaniem szkodników, wykazują prozdrowotne działanie na organizm ludzki.

Wiśnie a kwas moczowy

Każdy kto cierpiał z powodu ataku dny moczanowej dba, by nie doszło do jego powtórzenia. Podwyższony poziom kwasu moczowego wpływa również na patogenezę wielu jednostek chorobowych, w tym na rozwój i przebieg nadciśnienia.

Wiśnie a dna moczanowa

Spożywanie ok. 450g wiśni dziennie powoduje, że związki fenolowe w nich zawarte niwelują objawy stanów zapalnych stawów.  Substancje zawarte w wiśniach wykazują silne działanie przeciwzapalne, co ma istotne znaczenie dla osób cierpiących na dnę moczanową.

Wiśnie na bezsenność

Niektóre badania ( między innymi Journal of Medical Food) wskazują na ścisły związek pomiędzy regularnych spożywanie wiśni, a zwłaszcza soku z wiśni, na  uregulowanie naturalnego cyklu aktywności organizmu, szybszym zasypianiem, a także podniesieniem wydajności snu.

Wiśnie a choroby nowotworowe

Wiele badań epidemiologicznych i klinicznych dotyczących owoców wykazuje ścisły związek pomiędzy częstotliwością spożywania owoców a zachorowalnością na choroby nowotworowe. Poprzez silne związki antyoksydacyjne unieczynniają związki rakotwórcze i podnoszą siły obronne naszego organizmu.

Podsumowanie wartości odżywczych  wiśni (100g):

Energia [kcal] 47,0000
Białko ogółem [g] 0,9000
Tłuszcz [g] 0,4000
Węglowodany ogółem [g] 10,9000
Sód [mg] 3,0000
Potas [mg] 150,0000
Wapń [mg] 13,0000
Fosfor [mg] 20,0000
Magnez [mg] 9,0000
Żelazo [mg] 0,3000
Witamina C [mg] 12,0000
Witamina A [mikro g] 40,0000
Witamina E [mg] 0,1300
Witamina B6 [mg] 0,0300
witamina D [mikro g] 0,0000
Błonnik pokarmowy [g] 1,0000
Cholesterol [mg] 0,0000
Witamina B1 (tiamina) [mg] 0,0490
Witamina B2 (ryboflawina) [mg] 0,0590
% energii z białka 8,00
% energii z tłuszczu 7,00
% energii z węglowodanów 85,00

  • na podstawie dieta5

 

Wisnie_dieta4u

Ciekawostki
Dieta on-line
Kontakt
Pełna oferta

 

 

 


  • m.in. na podstawie E. Kałędkiewicz , E. Lange Znaczenie wybranych związków pochodzenia roślinnego w diecie zapobiegającej chorobom nowotworowym

Tekst ma charakter informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się osobiście do specjalisty.

Napisz lub odpowiedz: