Witamina B12

Witamina B12 ( kobalamina)   jest bardzo ważną witaminą, której organizm generalnie nie może sam wytworzyć, a niektóre schorzenia przewodu pokarmowego ( zanikowy nieżyt błony śluzowej żołądka, niedobór czynnika Castle’a, zaburzenia mikroflory jelitowej), a także przyjmowane leki ( metformina), choroby pasożytnicze – znacząco ograniczają jej wchłanialność. Warto też dodać, że  dieta pozbawiona produktów zwierzęcych i odzwierzęcych nie zaspokaja w pełni zapotrzebowania na kobalaminę.

 

 

Witamina B12 – magazynowanie 

Witamina B12 jest magazynowana w wątrobie, dzięki czemu jej zapasy ustrojowe  mogą wystarczyć nawet na kilka lat. Niedobór witaminy B12 często nie jest prawidłowo identyfikowanym, a początkowy zakres objawów wskazujących na jej niedobór często jest nierozpoznawalny.

 

Witamina B12 – znaczenie 

Witamina B12 odgrywa rolę w wielu istotnych procesach fizjologicznych, które można podzielić na kilka podstawowych obszarów. W przypadku  niedoboru witaminy B12, wszystkie te obszary mogą być zaburzone lub tylko poszczególne.

 

 

  • Synteza DNA (podział komórkowy, tworzenie krwi)
  • Metabolizm energetyczny (wytwarzanie energii w mitochondriach)
  • Metabolizm lipidów (budowa błon komórkowych, budowa osłonek mielinowych, ochrona nerwów w ośrodkowym układzie nerwowym i w mózgu)
  • Synteza hormonów i neuroprzekaźników
  • Wpływ na metabolizm homocysteiny.

 

Witamina B12 – najczęstsze objawy niedoboru

 

  • Zakłócony metabolizm energetyczny (chroniczne zmęczenie, trudności z koncentracją, osłabienie mięśni)
  • Uszkodzenie nerwów (ból, drętwienie, mrowienie, paraliż, problemy z koordynacją ruchową, zaburzenia pamięci)
  • Niedokrwistość megaloblastyczna  (obniżona odporność)
  • Zakłócenia metabolizmu hormonów i neuroprzekaźników – serotoniny (zaburzenia psychiczne, depresje, psychozy)
  • Zaburzenia trawienia (zaparcia, biegunki)
  • Zapalenie błony śluzowej (usta, żołądek i jelita)

 

 

 

Niedobór witaminy B12 można częściowo uzupełnić odpowiednimi produktami w diecie, ale należy podkreślić, że często przyczyną jej niedoboru  są zaburzenia jej wchłaniania i wówczas nawet w pełni zbilansowana dieta może  nie zaspokoić jej pełnego zapotrzebowania.

W zależności od nasilenia objawów zaleca się różne metody leczenia. W przypadku objawów łagodnych do umiarkowanych wystarczy dodatkowa suplementacja ( pod kontrolą lekarską).

 

Mylne rozpoznania 

Dość często zdarza się,  że  objawy łagodne,  a czasami ciężkie  nie są właściwie rozpoznawane,co za tym idzie leczenie przyczyny choroby jest nieprawidłowo ukierunkowane. Dlatego ważne jest,  by sprawdzić poziom witaminy B12 w przypadkach zdiagnozowania poniższych chorób:

 

  • Stwardnienie rozsiane
  • Choroba Alzheimera
  • Demencja
  • Autyzm
  • Fibromialgia
  • Chroniczny ból
  • Porażenie nerwu twarzowego
  • Przewlekła choroba psychiczna (depresja, paranoja, schizofrenia)
  • Impotencja i bezpłodność

 

Warto podkreślić raz jeszcze, że objawy niedoboru witaminy B12 nie muszą być oczywiste, ponieważ  istnieje wiele bardzo podobnych objawów w różnych jednostkach chorobowych. Dlatego też,  występowanie samych  objawów nie wystarcza do zdiagnozowania niedoboru witaminy B12.

 

Witamina B12 – łagodne objawy niedoboru 

 

Możliwe objawy łagodnego niedoboru witaminy B12, które mogą wystąpić pojedynczo lub łącznie.

 

  • Objawy  psychiczne
    • Wahania nastroju
    • Brak motywacji / apatii
    • Słaba koncentracja
    • Drażliwość
    • Nerwowość
    • Ciągłe zmęczenie i wyczerpanie
  • Objawy fizyczne
    • Obniżenie odporności i podatność na infekcje
    • Ogólne osłabienie
    • Zapalenie w jamie ustnej (afty, popękane kąciki ust)
    • Bóle głowy
    • Utrata apetytu
    • Bladość
    • Biegunka

 

Witamina B12 – znaczące objawy niedoboru

 

Objawy ciężkiego niedoboru Witaminy B12, które również  mogą występować pojedynczo lub łącznie.

 

  • Symptomy psychiczne
    • Ciężka depresja
    • Niepokój
    • Apatia
    • Utrata pamięci
    • Demencja
    • Psychozy
    • Halucynacje
    • Bezsenność
    • Zaburzenia osobowości
  • Objawy fizyczne
    • Anemia
    • Odczucie zimna
    • Mrowienie i drętwienie kończyn
    • Porażenie nerwu twarzowego
    • Neuralgia
    • Osłabienie mięśni, drżenie i skurcze
    • Zaburzenia koordynacji, trudności w chodzeniu, upośledzone zdolności motoryczne
    • Zawroty głowy i omdlenia
    • Zaburzenia równowagi
    • Problemy ze wzrokiem

 

Witamina B12 a homocysteina

 

Witaminą B12 wraz z kwasem foliowym wpływa na poziom homocysteiny, która przyczynia się do tworzenia blaszek miażdżycowych,  przez co  zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-  naczyniowego.

 

 

Witamina B12 – gdzie ją znaleźć w pożywieniu

 

Witaminę B12 można znaleźć głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego:

  • mięsie
  • wędlinach
  • podrobach
  • rybach
  • owocach morza
  • jajkach
  • mleku i jego przetworach

 

 

 


Bożena Czabaj Brauntsch – ZnanyLekarz.pl Zmotywuj nas do działania i polub nas na FB

 

  • Informacje zawarte w tekście nie stanowią indywidualnej porady, mają charakter wyłącznie informacyjny. Po właściwą poradę należy zawsze udać się bezpośrednio do specjalisty.

Napisz lub odpowiedz: