Witamina D

Witamina D  co ma wspólnego ze słońcem

 

Witamina D3 pod wpływem promieni słonecznych wytwarzana jest przez syntezę skórną . W  90 %  stanowi to jej źródło dla naszego organizmu.

Ilość wytworzonej w skórze witaminy D zależy od naszej karnacji, szerokości geograficznej, pory roku, stopnia zanieczyszczenia powietrza, czasu spędzanego na słońcu, a także od stosowanych przez nas filtrów przeciwsłonecznych.  Nie należy obawiać się przedawkowania witaminy D w tej formie, ponieważ nawet  długa ekspozycja na promienie słoneczne nie doprowadzi do jej  toksycznej  kumulacji w naszym organizmie –  jej nadmiar będzie po prostu rozkładany.  Warto podkreślić, że w naszej szerokości geograficznej tylko niewiele osób syntezuje skórnie witaminę D w sposób wystarczający. Dlatego też wielu z nas ma jej niewystarczający poziom.

 

Witamina D a żywność

 

 

 

Znajdziemy ją w tłustych morskich rybach, w tranie, a także w wątrobie, maśle, mleku,  serze, jajkach i niektórych grzybach.  Niektóre produkty żywnościowe są w nią  wzbogacane w sposób sztuczny np. obligatoryjnie margaryna i już nieobowiązkowo niektóre płatki śniadaniowe. Warto przypomnieć, że żywnościowe źródła witaminy D tylko uzupełniają jej zapotrzebowanie, nie są natomiast jej głównym źródłem.

 

Witamina D a tłuszcze

 

 

 

Witamina  D,  obok witaminy A, E, K jest jedną  z 4 witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Może  kumulować się w naszym organizmie,   najczęściej odkładając się w wątrobie i w  tkance tłuszczowej. Jej  przyswajalność jest uzależniona od obecności tłuszczów w pożywieniu, co oznacza, że  powinniśmy spożywać ją w ich towarzystwie.

 

 

Witamina D a dodatkowa suplementacja

 

Czasami należy rozważyć dodatkową suplementację witaminy D. Taką decyzję należy podjąć dopiero po uprzednim ustaleniu  jej poziomu z surowicy krwi.  Rzadko dochodzi do przedawkowania witaminy D, ale bywają schorzenia lub tak duże przyjmowane dawki, które mogą prowadzić do jej toksycznej kumulacji w organizmie. Dlatego,  badania + konsultacja u specjalisty w celu ustalenia dawki  powinna poprzedzać dodatkową jej suplementację.

 

Witamina D – jak sprawdzić czy mamy jej wystarczający poziom

 

Ponieważ objawy niedoboru witaminy D mogą być niejednoznaczne, warto zbadać jej poziom w zwykłym badaniu krwi. Każde laboratorium wykonuje takie badania, ale niestety odpłatnie, dlatego zachęcam, by zadać sobie trochę trudu i porównać ceny, ponieważ kształtują się różnie w różnych laboratoriach.

 

Witamina D a kości

 

Witamina D utrzymuje prawidłową  budowę i funkcje naszego kośćca. Prawidłowy  jej  poziom przyjmuje się za czynnik prewencyjny w przeciwdziałaniu  rozwoju osteoporozy (zwłaszcza w wieku starszym) , a w wieku rozwojowym ma zasadnicze znaczenie w kształtowaniu kości i zębów.

Więcej w tym temacie – kliknij 

 

Witamina D a układ nerwowy

 

Wiele doniesień ze świata nauki wskazuje na związek pomiędzy niedoborem witaminy D a pojawieniem się stanów depresyjnych lub lękowych. Istnieje też wiele badań wskazujących na większe ryzyko pojawienia się chorób neurodegeneracyjnych u osób z niedoborem witaminy D.

Więcej w tym temacie – kliknij. 

 

Witamina D a odporność

 

Już od dawna wiadomo, że witamina D wykazuje działanie  immunomodulujące – wspomagające naszą odporność.  Coraz więcej badań wskazuje na jej działanie protekcyjne względem chorób wirusowych – może zmniejszać ryzyko na ich zachorowanie lub łagodzić przebieg infekcji. Istnieje też wiele powiązań na występowanie chorób autoimmunologicznych, które mają związek z zaburzeniem działania układu immunologicznego i  niedoborem witaminy D.

Więcej w tym temacie  – kliknij. 

 

Witamina D pełni ogrom ról w naszym organizmie. Już dziś wiemy, że  kolejne badania medyczne niosą nowe informacje przypisujące coraz większe znaczenie witaminy D dla utrzymania zdrowia naszego organizmu.

Na koniec warto dodać, że oprócz tego, że witamina D tradycyjnie zaliczana do grupy witamin pełni również ważną rolę prohormonów.

 

 

 

 

Niniejszy wpis nie stanowi porady medycznej.

 

Dieta online - zamów 

Zmotywuj nas do działania i polub nas na FB


  • Informacje zawarte w tekście nie stanowią indywidualnej porady, mają charakter wyłącznie informacyjny. Po właściwą poradę należy zawsze udać się bezpośrednio do specjalisty.

.

Napisz lub odpowiedz: