Witamina C

Witamina C

 

Wielokierunkowe działanie witaminy C sprawia, że jest ona najbardziej rozpoznawalna spośród wszystkich witamin.

 

Witamina C jest witaminą antyoksydacyjną, co znaczy, że chroni nasz organizm przed działaniem wolnych rodników. Jej niedobór objawia się szybkim zmęczeniem, brakiem łaknienia, bólami stawowo- mięśniowymi, krwawieniem dziąseł, a przede wszystkim znacząco obniża odporność naszego organizmu.

 

Witamina C – źródła

 

Głównym źródłem witaminy C są warzywa i owoce.

 

Jednym z najbogatszych źródeł witaminy C są owoce dzikiej róży.

Występującadieta-4u.pl_dietetyk_katowice_pietruszka w nich witamina C jest lepiej przyswajalna i  3-5 krotnie bardziej aktywna w porównaniu z jej  sztucznym zamiennikiem.

Inne bogate jej źródła to owoce ( jagodowe, cytrusowe, granaty), a także warzywa takie jak:  zielona pietruszka, papryka, warzywa kapustne, czosnek, cebula, chrzan, jarmuż czy kalafior.

 

Witamina C a żelazo

 

Warto wiedzieć, zwłaszcza jeśli mamy skłonność do anemii, że produkty bogate w witaminę C znacznie poprawiają wchłanialność  żelaza –  dlatego posiłki mięsne  zawsze warto spożywać z surówkami.

 

Witamina C z produktów żywnościowych a jej forma farmakologiczna

 

 

dietetyk_katowice_dieta-4u_witaminaWitamina C w postaci farmakologicznej jest metabolizowana do szczawianów i może zwiększać ich wydalanie z moczem, wpływa na zakwaszenie moczu nasilając krystalizację soli moczanowych i cystynowych. Witamina C przyjmowana w postaci naturalnej ( owoce, warzywa) nie stwarza takiego zagrożenia z uwagi na   cytryniany. 

 

 

Witamina C – zapotrzebowanie

 

 

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C jest najwyższe spośród wszystkich witamin, a znacząco wzrasta u kobiet w ciąży, karmiących, a także w stanach chorobowych, u osób palących papierosy oraz w stanach zmęczenia i zdenerwowania.

Osoby, które  spożywają minimum 5 porcji warzyw dziennie z pewnością dostarczają sobie prawidłową jej ilość.

 

 

Witamina C jest bardzo nietrwała, wrażliwa na wiele czynników: tlen, promienie nadfioletowe, wysoką temperaturę. Podczas przechowywania i obróbki termicznej jej zawartość może spaść nawet o 50%.

 

 

Witamina C a choroby neurodegeneracyjne

 

Witamina C jako antyoksydant pełni istotną rolę w zapobieganiu uszkodzeniom mózgu wywołanym przez wolne rodniki. Jej obecność jest konieczna do przebiegu wielu procesów biologicznych.

 

 

Witamina C a stan naszej skóry

Jest kofaktorem w procesie biosyntezy kolagenu, dlatego dla zachowania przez długie lata elastycznej i młodo wyglądającej skóry nie można zapominać o jej zaspokojeniu.

 

 

Witamina C a choroby nowotworowe

Wiele badań epidemiologicznych i klinicznych dowodzi, że wysokie spożycie warzyw i owoców bogatych w witaminę C , a także wysokie stężenie witaminy C we krwi są odwrotnie skorelowane z ryzykiem zachorowania na raka.

 

 

Doskonałe źródło witaminy C – sprawdź tutaj.

 

 

IMG_20151102_115153054 (1280x480) (1280x480)

 

 

  • tekst ma charakter wyłącznie informacyjny i nie może być traktowany jako wytyczne do ewentualnego leczenia

 

Dieta online

Napisz lub odpowiedz: