Właściwości zdrowotne dyni

Właściwości zdrowotne DYNI

– bogactwo witamin i składników mineralnych

 

Dynia jest bogactwem wielu witamin i składników mineralnych. Szczegółowy wykaz tych składników znajdziesz na końcu wpisu. Jednak wartości prozdrowotne dyni wynikają przede wszystkim z bogactwa zawartego w niej barwnika o kolorze żółtawo-pomarańczowym nazwanego  beta-karotenem. A zatem właściwości zdrowotne dyni są bardzo obszerne.

 

Beta-karoten

Spośród kilkuset karotenoidów jedną z największych aktywności biologicznych, a może nawet największą aktywność wykazuje beta-karoten. Beta-karoten to naturalny antyoksydant, który pełni rolę ochronną przed działaniem wolnych rodników,  które wywołują szkody w komórkach prowadząc w konsekwencji  do wielu chorób: w tym chorób nowotworowych, chorób układu krążenia,  a także zaćmy. Beta-karoten ma także duże znaczenie dla urody, a zwłaszcza dla  zachowania ładnego wyglądu skóry. Niedobór beta – karotenu  prowadzi do suchości skóry,  nadmiernego rogowacenia naskórka, łuszczenia, wysychania, a także do kruchości paznokci.

Więcej o beta-karotenie znajdziesz tutaj

Jak wspomóc wchłanianie beta-karotenu

 

W organizmie człowieka następuje przemiana karotenów w witaminę A.  By skutecznie doszło do takiej przemiany wymagana jest obecność wielu związków, w tym duże znaczenie odgrywa cynk.  Zarówno wchłanianie w przewodzie pokarmowym witaminy A jak i karotenoidów zależy od obecności tłuszczu w naszej diecie, dlatego ważne jest łączenie warzyw i owoców bogatych w beta-karoten z odrobiną tłuszczu np. olejem lnianym, rzepakowym, oliwą z oliwek lub masłem.

 

Pestki dyni

 

pestki dyni - właściwości zdrowotne dyni

Pestki dyni charakteryzują się wysoką wartością odżywczą.  Są bogate w błonnik pokarmowy, białko, kwas linolowy, a  także w związki bioaktywne,  witaminy  i składniki mineralne. Znalazły pomocnice zastosowanie   w leczeniu chorób układu moczowego, nadciśnienia a także w leczeniu chorób pasożytniczych. Przypisuje im się działanie: Hipotensyjne, hipolipemiczne hipoglikemiczne, przeciwutleniające. Systematyczne spożywanie pestek dyni lub oleju z nich pozyskiwanego wpływa bardzo korzystnie na nasze zdrowie. Świeże pestki dyni wykorzystywane są w medycynie naturalnej w walce z niektórymi pasożytami.

 

Więcej o pestkach dyni znajdziesz tutaj

PROSTE PRZEPISY

 

  1. KREM Z DYNI

 

Składniki

  • Dynia – 150 – 200g ( części gotowej, po obraniu)krem z dyni - właściwości zdrowotne dyni
  • Ziemniaki – 50g
  • Cebula 1 mała lub ½ średniej
  • Czosnek ½ ząbka
  • Imbir – 1 płaska łyżeczka startego imbiru
  • Masło – 1 łyżeczka
  • Mleko – 1/3 szklanki
  • Bulion/wywar z warzyw – 1 mała szklanka
  • Kurkuma i inne przyprawy wg własnego uznania (ostra papryka, sól, pieprz)

 

Przygotowanie:

 

 

Obraną ze skórki i oczyszczoną z  pestek dynię pokroić w kostkę. Cebulę i czosnek drobno posiekać i delikatnie zeszklić na maśle. Warzywa podgotować w bulionie do miękkości, dodać cebulę z czosnkiem i starty imbir. ( Można również dodać odrobinę przecieru pomidorowego i kilka kropel cytryny). Doprawić, dodać mleko, a następnie po zdjęciu z palnika zblendować.

Można podawać z płatkami chilli, z łyżką śmietany lub jogurtu

 

  1.  PLACKI Z DYNI placki z dyni - właściwości zdrowotne dyni

 

Składniki:

  • Dynia 200-250g ( ¼ średniej/ małej  dyni)
  • Jajko -2 sztuki
  • Mąka pszenna pełnoziarnistej 20g – około 2 łyżki
  • Cebula – 1 mała sztuka
  • Olej rzepakowy do smażenia
  • Przyprawy sugerowane: sól, pieprz

 

Sos jogurtowy z czosnkiem:

 

 

  • Jogurt naturalny typu greckiego – 50g ¼ kubka
  • Czosnek – 1-2 ząbki
  • Sól i pieprz do smaku

 

placki z dyni - właściwości zdrowotne dyni

Dynię obrać ze skóry, oczyścić z pestek i pokroić na kawałki wygodne do starcia na tarce. Startą na grubych oczkach dynię i cebulę oprószyć solą i pieprzem. Następnie dodać jajka i mąkę.  Wymieszać wszystko na jednolita masę.

W oddzielnej miseczce wymieszać jogurt z czosnkiem . Doprawić solą, pieprzem.

Na patelni rozgrzać  olej, łyżką nakładać ciasto w formie placków i smażyć przez 3- 4 minuty z każdej strony na złoty kolor.  Podawać z sosem .

 

 

 

 

Dynia – 100g

Energia kJ 117,0
Energia kcal 28,0
Woda g 89,9
Białko ogółem g 1,3
Białko zwierzęce g 0,0
Białko roślinne g 1,3
Tłuszcz g 0,3
Węglowodany ogółem g 7,7
Popiół g 0,8
Sód mg 4,0
Potas mg 278,0
Wapń mg 66,0
Fosfor mg 43,0
Magnez mg 14,0
Żelazo mg 0,8
Cynk mg 0,4
Miedź mg 0,2
Witamina A (ekwiw. retinolu) µg 496,0
Beta-karoten µg 2 974,0
Witamina E (ekwiw. alfa-tokoferolu) mg 1,0
Tiamina mg 0,1
Ryboflawina mg 0,1
Niacyna mg 0,5
Witamina B6 mg 0,1
Witamina C mg 8,0
Cholesterol mg 0,0
Izoleucyna mg 65,0
Leucyna mg 95,0
Lizyna mg 87,0
Metionina mg 17,0
Cystyna mg 14,0
Fenyloalanina mg 47,0
Tyrozyna mg 25,0
Treonina mg 43,0
Tryptofan mg 25,0
Walina mg 66,0
Arginina mg 63,0
Histydyna mg 28,0
Alanina mg 65,0
Kwas asparaginowy mg 208,0
Kwas glutaminowy mg 320,0
Glicyna mg 43,0
Prolina mg 40,0
Seryna mg 51,0
Sacharoza g 2,1
Laktoza g 0,0
Skrobia g 0,1
Błonnik pokarmowy g 2,8
Alkohol g 0,0
Foliany (ekwiw. diety) µg 31,0
witamina B12 µg 0,0
witamina D µg 0,0
Jod µg 1,4

 

 

 

Pestki dyni – 100g w części jadalnej

Energia kJ 2 327,0
Energia kcal 556,0
Woda g 6,8
Białko ogółem g 24,5
Białko zwierzęce g 0,0
Białko roślinne g 24,5
Tłuszcz g 45,8
Węglowodany ogółem g 18,0
Popiół g 4,9
Sód mg 18,0
Potas mg 810,0
Wapń mg 43,0
Fosfor mg 1 170,0
Magnez mg 540,0
Żelazo mg 15,0
Cynk mg 7,5
Miedź mg 1,6
Mangan mg 1,0
Witamina A (ekwiw. retinolu) µg 38,0
Retinol µg 0,0
Beta-karoten µg 228,0
Witamina E (ekwiw. alfa-tokoferolu) mg 26,0
Tiamina mg 0,2
Ryboflawina mg 0,3
Niacyna mg 1,7
Witamina B6 mg 0,1
Witamina C mg 0,0
Cholesterol mg 0,0
Izoleucyna mg 1 095,0
Leucyna mg 1 808,0
Lizyna mg 1 591,0
Metionina mg 478,0
Cystyna mg 261,0
Fenyloalanina mg 1 061,0
Tyrozyna mg 887,0
Treonina mg 782,0
Tryptofan mg 374,0
Walina mg 1 713,0
Arginina mg 3 504,0
Histydyna mg 591,0
Alanina mg 1 009,0
Kwas asparaginowy mg 2 156,0
Kwas glutaminowy mg 3 756,0
Glicyna mg 1 565,0
Prolina mg 869,0
Seryna mg 1 000,0
Sacharoza g 1,1
Laktoza g 0,0
Skrobia g 1,4
Błonnik pokarmowy g 5,3
Alkohol g 0,0
Foliany (ekwiw. diety) µg 60,0
witamina B12 µg 0,0
witamina D µg 0,0
Jod µg 0,0

 

 

 


Bożena Czabaj Brauntsch – ZnanyLekarz.pl

Zmotywuj nas do działania i polub nas na FB


  • Informacje zawarte w tekście nie stanowią indywidualnej porady, mają charakter wyłącznie informacyjny. Po właściwą poradę należy zawsze udać się bezpośrednio do specjalisty.

Napisz lub odpowiedz: