Najczęstsze błędy popełniane w żywieniu dzieci.

Posted In: Porady

Tagi:

Błędy popełniane przy żywieniu dzieci

 

 

 

Dziecko  nie ma wpływu na swój sposób odżywiania się. Tylko od dorosłych zależy co je, kiedy je i ile je. Dlatego, tak ważna jest świadomość rodziców i innych opiekunów w kwestii żywienia dzieci, tym bardziej, że nawyki ukształtowane w dzieciństwie, zwłaszcza do 3. roku życia będą miały wpływ na całe dorosłe życie dziecka.

Najczęstsze błędy popełniane przy żywieniu dzieci:dietetyk_dieta-4u

  1. Niekarmienie dziecka piersią lub zbyt krótkie karmienie.
  2. Zasypianie dziecka z butelką z mlekiem.
  3. Zastępowanie mleka modyfikowanego mlekiem krowim w żywieniu niemowląt i małych dzieci.
  4. Nadmierne doprawianie posiłków – zwłaszcza dosalanie i dosładzanie.
  5. Spożywanie zbyt dużej ilości soków niedostosowanych do wieku dziecka, a często przeznaczonych dla osób dorosłych.
  6. Spożywanie słodkich napojów gazowanych.
  7. Wynagradzanie i pocieszanie dziecka jedzeniem, zwłaszcza przekąskami.

 

Dzieciństwo jest najwłaściwszym okresem do ukształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.

 

 

Nawyki prawidłowego żywienia,  regularności i różnorodności posiłków, odpowiedniego doboru produktów, wpływają na zdrowie i kondycję dziecka w okresie rozwoju. Natomiast wadliwe żywienie w dzieciństwie stanowi istotne  ryzyko nadwagi i otyłości w wieku dorosłym, a także pojawienia się wielu chorób dietozależnych.

Najbardziej narażone na błędy żywieniowe są dzieci w pierwszych latach życia.

 

Nie można ulegać medialnym nowinkom i reklamie, której częstym celem nie jest dobro dziecka, a inne aspekty. Niekoniecznie produkt reklamowany, który znajduje się w otoczeniu warzyw, owoców, nabiału i uśmiechniętych rodziców – jest zdrowy, a zdrowe tło dla reklamowanego produktu, ma w naszej świadomości przyporządkować reklamowany towar jako zdrowy  dla naszego dziecka.

Ustal ze starszym dzieckiem zasady jedzenia słodyczy. Niech to jest jeden dzień w tygodniu np. dzień weekendowy, kiedy dziecko będzie mogło sięgnąć po zakazane produkty ( oczywiście z umiarem). Na co dzień zadbaj o to, by dziecko nie czuło krzywdy z rezygnacji ze słodyczy. Możesz przygotować mu zdrowe przekąski, desery, poinformować rodzinę ( zwłaszcza babcie i ciocie), by nie przywoziły dziecku niezdrowych przekąsek.

Nie pocieszaj dziecka słodyczami, nie kupuj sobie w markecie spokoju za coś słodkiego dla dziecka, bo dziecko niezwykle szybko nauczy się wykorzystywania określonych sytuacji dla swoich potrzeb i zachcianek.

Nie każdy produkt żywnościowy dla dziecka, który w markecie z daleka przyciąga wzrok opakowaniem obfitującym w liczne witaminy- faktycznie jest produktem zdrowym. Często witamin jest niewiele, a cukru i innych niepożądanych składników – bardzo dużo.

Nie rezygnuj, jeśli dziecko odmówiło zjedzenia nowego produktu. Dziecko potrzebuje czasu, rzadko się zdarza, że nowo podana potrawa zasmakuje dziecku za pierwszym razem. Uszanuj decyzję dziecka, jeśli odmówiło spróbowania posiłku, który przygotowałaś, ale nie rezygnuj i następnym razem ponów próbę, nawet kilkunastokrotnie.

Mleko mamy najlepsze dla dziecka.

 

Podstawą żywienia niemowląt powinien być pokarm matki, który jest niewątpliwie najlepszym sposobem żywienia malutkich dzieci. Zgodnie z zaleceniami WHO niemowlęta do 6 miesiąca życia powinny być karmione wyłącznie mlekiem matki. Żadne, nawet najlepsze mleko modyfikowane nie będzie tak dobre dla naszego dziecka jak pokarm jego mamy., który….

  1. Jest dostosowany do możliwości przyswajania i trawienia przez niemowlę.
  2. Zapewnia prawidłowy rozwój fizyczny dziecka.
  3. Pogłębia więź dziecka z matką i matki z dzieckiem. Daje poczucie bliskości i bezpieczeństwa.
  4. Zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich ilościach i proporcjach.
  5. Zapewnia odporność na pewne czynniki zakaźne.
  6. Jest wolne od zanieczyszczeń i bakterii chorobotwórczych.

 

Ponieważ jakość pokarmu zależy od sposobu odżywiania się mamy, kobieta powinna zadbać o to, by jej posiłki były lekko strawne, urozmaicone, bogate w białko, warzywa, owoce i w płyny – wodę, naturalne soki owocowe, warzywne, mleko i jego przetwory.

 

 

Posiłki niemleczne.

 

dieta-4u.pl_od_KasiPosiłki niemleczne mogą być przygotowane ze świeżych warzyw i owoców, ale można też skorzystać z gotowych produktów posiadających wymagalne atesty, które są kontrolowane na zawartość azotanów, azotynów, pestycydów, metali ciężkich, pleśni itd. Mięsa wykorzystywane w przetworach dla małych dzieci są wysokogatunkowe, powinny być wolne od antybiotyków i hormonów. Przetwory są pasteryzowane, bez środków konserwujących, zagęszczających i barwiących.

 

Dokonuj właściwych wyborów, pamiętając, że nie chwilowa radość dziecka ze zjedzonych przekąsek jest ważna, ale perspektywa jego zdrowia na długie lata.


  • Tekst ma charakter informacyjny, a po właściwą poradę należy udać się osobiście do specjalisty. Każdy problem powinien być rozpatrywany indywidualnie.

 

 

 

Poradnictwo  dietetyczne

Dietetyk Katowice- ul. Staromiejska 6

Dietetyk Pszczyna – ul. Katowicka 55

Dieta on-line

Napisz lub odpowiedz: